< Terug naar overzicht

Werkgeversmerk niet begraven

Was het ‘werkgeversmerk’ een icoon van de gekke dotcomjaren, toen de arbeidsmarkt erg krap werd en er hard gezocht moest worden naar talent (en al even hard gezwoegd moest worden om dat talent te behouden)? Mike Theaker (Mercer HR Consulting) wijst aan dat die tijden helemaal niet voorbij zijn.

In zijn studie naar het aanwerven en behouden van talentvolle medewerkers wijst Mike Theaker, Europees partner van Mercer Human Resource Consulting, erop dat de oorlog om talent lang niet uitgewoed is. In zijn studie, die hij bekendmaakte op de website van HR Look, heeft hij het niet alleen over rekruteren en retentie, maar ook over de efficiëntie inzet van talent. Bedrijven die nonchalant omspringen met die drie thema’s, komen al vrij snel in de problemen, ook nu de arbeidsmarkt lang niet meer zo krap is als rond de millenniumwissel. Wie denkt dat er veel rek op de arbeidsmarkt blijft, heeft het mis, waarschuwt Theaker. Op middellange termijn stuiten we immers op de immense vergrijzing en nu al worden we geconfronteerd met talloze knelpuntberoepen.


Een aanwijzing over die vergrijzing: volgens Eurostat (het bureau voor de statistiek van de Europese Unie) zullen er in 2025 méér 50-plussers in Italië zijn dan inwoners onder de 50. Zelfs in China ligt het aantal geboorten onder het vervangingsniveau.


Vergis u niet: de oorlog om talent wordt écht cruciaal in de concurrentiestrijd. De ‘employer’s brand’ of het ‘werkgeversmerk’ blijft dus zeker een ‘hot topic’. Bedrijven zullen zich aantrekkelijk moeten opstellen om getalenteerde en gemotiveerde medewerkers te kunnen aantrekken én in de rangen houden.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen