< Terug naar overzicht

Werkgevers komen steeds met dezelfde oplossing (daarom mislukt retentiebeleid)

Bedrijven zoeken dezer dagen de tools om hen te helpen met het retentie- en rekruteringsbeleid. Toch slagen de werkgevers er niet in om hun strategieën voldoende aan te passen aan de heersende omstandigheden.

Uit een onderzoek van de Society for Human Resource Management (SHRM) blijkt dat slechts 9% van de HR-managers gelooft dat hun personeelsleden voldoende weten over hun retentiebeleid. 78% stelt dan ook dat ze er niet in slagen om hun beleid concreet toe te lichten.

Aan dat retentie- en rekruteringsbeleid worden trouwens ook amper aanpassingen aangebracht. Volgens SHRM experimenteert minder dan drie op de tien HR-managers met nieuwe ideeën zoals aanpassingen aan het voordelenpakket om de toptalenten aan te trekken en te behouden. De werkgevers spelen wel steeds vaker in op de noden van de werknemers, zo besteden ze meer aandacht aan pensioensparen en flexibel werken (72% gebruikt het als rekruteringsmiddel en 62% als retentie-instrument).

Het grote probleem is dat de managers enkel de falende communicatie erkennen als probleem, maar ze het niet nodig vinden om het probleem op een innovatieve manier aan te pakken. Nochtans is er heel wat ruimte om de personeelsleden op een nieuwe manier te informeren. De meerderheid van de bedrijven gebruikt immers online- en gedrukte informatiepakken (83%) en vergaderingen met de vakbonden (70%) om het personeel te informeren over hun voordelen. Slechts 4% schakelt daarvoor de sociale media in. Het is nochtans een uitstekende manier om het personeel op een continue wijze te blijven informeren en zo bij te dragen aan de jobtevredenheid.

Bron: Benefitspro (benefitspro.com), SHRM (shrm.org)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen