< Terug naar overzicht

‘Werken aan merken’ of waarom werkgevers maar beter een leuke smoel kunnen hebben

Arbeidsmarktspecialist Jan Denys stelde zijn boek ‘Werken aan merken’ voor in Brussel in aanwezigheid van 250 CEO's en HR-verantwoordelijken. Op basis van 15 jaar onderzoek komt Denys met concrete aanbevelingen voor bedrijven.

De grote belangstelling voor 'employer branding' is niet zo verwonderlijk. Volgens LinkedIn bespaart een sterke 'employer brand' of werkgeversmerk een bedrijf immers 10 procent in de loonkosten, liggen de kosten per aanwerving in bedrijven met een sterke 'employer brand' zelfs 46 procent lager en wordt het verloop van medewerkers 28 procent lager.

Jan Denys: “De zoektocht naar medewerkers verloopt in tal van sectoren en voor heel wat beroepen moeilijk. Op dit ogenblik is de rekruteringsfunctie in de perceptie van de bedrijven dan ook de belangrijkste functie van een aantrekkelijk werkgeversmerk. Maar we mogen de impact ervan op het behoud en het engagement van werknemers zeker niet onderschatten. Werkgevers hebben er dus alle belang bij om zich positief te onderscheiden en kunnen maar beter een herkenbare smoel hebben.”

De belangrijkste bevindingen

  • Schizofreen: (potentiële) werknemers zijn kritisch voor privébedrijven als het over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) gaat, maar vinden het zelf niet echt belangrijk bij hun keuze voor een werkgever. Het belang van MVO voor het werkgeversmerk moet dus niet worden overschat.
  • Generatie Y bestaat niet: het onderzoek bevestigt op geen enkel moment dat er zich nieuwe generaties met totaal nieuwe voorkeuren zouden aandienen op de arbeidsmarkt. De geringe verschillen die er zijn, bijvoorbeeld de aandacht voor de loopbaanmogelijkheden die een bedrijf biedt, hebben bovendien weinig met generationele aspecten te maken.
  • Identiteitscrisis en imagoprobleem: er blijkt een groot verschil te bestaan tussen het imago en de identiteit van een onderneming. Bedrijven die door de eigen werknemers als heel aantrekkelijk worden voorgesteld, zijn dat niet altijd voor de buitenwereld. Ook het omgekeerde komt voor.
  • Concurrentie publiek/privé: de publieke sector is gemiddeld genomen aantrekkelijker dan de private sector. Werkzekerheid is en blijft het ultieme kenmerk waarop dit succes gebaseerd is. Net als in de private sector, scoren werksfeer en zorg voor milieu en maatschappij bij de zwakkere kenmerken.
  • Sterkhouders: slechts weinig bedrijven slagen erin hun 'employer brand' over een langere periode sterk te verbeteren. Colruyt, Brussels Airlines, Torfs, Ikea, de Belgische Spoorwegen en bpost zijn de belangrijkste voorbeelden die daar wel in geslaagd zijn.
  • Voorkeur voor de werkgever van hier: we hebben een grote voorkeur voor de werkgever van hier. De werkgevers van hier stralen in tijden van globalisering en herstructureringen immers meer vertrouwen uit.

Het boek wordt uitgegeven bij Lannoo Campus. Een recensie ervan volgt binnenkort in het tijdschrift HR Square.

Bron: Randstad (randstad.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen