< Terug naar overzicht

Weinig promotiekansen voor zes op de tien werknemers

Belgische werknemers zijn zeer tevreden over hun werkzekerheid en jobinhoud. Maar meer dan de helft vindt de doorgroeikansen en loopbaanbegeleiding ondermaats. Slechts één op de tien bedrijven heeft dan ook een formeel uitgeschreven loopbaanbeleid.

Dat blijkt uit een bevraging van honderd aspecten relevant voor tevredenheid, motivatie, betrokkenheid en engagement van medewerkers bij 2500 Belgische werknemers, representatief voor de Belgische arbeidsmarkt door HR-dienstverlener SD Worx en Antwerp Management School.

87% van de werknemers zegt tevreden te zijn over de autonomie die ze hebben bij de uitvoering van hun job. 88% zegt bovendien dat ze beter presteren dan dat er van hen verwacht wordt. 89% noemt zichzelf gedreven en vindt zijn werk zinvol. Ondanks de aanhoudende economische crisis, denkt 83% dat zijn job niet in gevaar is.

Anderzijds zegt 51% dat er in het bedrijf onvoldoende mogelijkheden zijn om door te groeien naar een andere job en 57% zegt onvoldoende promotiekansen te krijgen.

Wel is 66% van mening dat ze voldoende mogelijkheden voor persoonlijke ontplooiing krijgen. Meer dan vier op de tien medewerkers (44%) zeggen in de organisatie onvoldoende begeleiding bij hun loopbaanontwikkeling te krijgen.

Werknemers zijn daarmee minder tevreden over hun doorgroeimogelijkheden dan bijvoorbeeld over hun loonpakket. 66% zegt dat zijn totale beloningspakket correct is in vergelijking met dat van anderen op de arbeidsmarkt.

Loopbaanbeleid ontbreekt
Een mogelijke verklaring waarom werknemers misnoegd zijn over de groeimogelijkheden ligt in het ontbreken van een loopbaanbeleid. Uit onderzoek van SD Worx bij meer dan 750 bedrijven blijkt dat meer dan de helft (51%) geen loopbaanbeleid heeft. Vooral kleinere bedrijven hebben vaker geen loopbaanbeleid dan grotere ondernemingen.

Slechts één op de tien bedrijven heeft dat beleid ook formeel uitgeschreven. Ook daar geldt: hoe groter de organisatie, hoe vaker dat loopbaanbeleid formeel wordt vastgelegd.

Bedrijven die wel een loopbaanbeleid hebben, willen daarmee in de eerste plaats de competenties van hun werknemers ontwikkelen en hen een lange-termijnperspectief bieden.

Van de vijftien bevraagde loopbaanpraktijken zijn interne verspreiding van vacatures, coaching, formele loopbaangesprekken, opleidingen buiten de huidige functie en het bespreken van het potentieel van de werknemer met leidinggevenden de meest frequente.

Het merendeel van de huidige loopbaanpraktijken is gericht op specifieke doelgroepen, zoals experts of werknemers met unieke competenties, medewerkers met managementpotentieel of medewerkers in knelpuntberoepen.

Bepaalde loopbaanpraktijken zoals individuele loopbaanbegeleiding, een uitgewerkt loopbaanpad, development centers en successieplanning komen in 60% van de bevraagde bedrijven al niet meer voor.

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen