< Terug naar overzicht

Weerstand tegen verandering is goed teken

Wanneer zich op de werkvloer een probleem voordoet, neemt het management vaak genoegen met een goede rationele analyse en zorgt dan voor een oplossing, zonder aandacht te besteden aan de acceptatie van de nieuwe werkwijze door het personeel. En dan komt er weerstand, maar dat is niet erg.

Dat zegt Karine Roodhooft, partner van het consultancykantoor Stanwick, over het in goede banen leiden van veranderingstrajecten, in het tijdschrift Industrie Technisch Management. Roodhooft: “Hoe vaak zie je niet dat ingenieurs een nieuwe productielijn ontwerpen en alles laten installeren, zonder ook maar één operator te horen. Zoiets zorgt voor wrevel: desnoods zullen de werknemers ervoor zorgen dat de nieuwe installatie niet werkt.
Wij zijn van mening dat het niet volstaat medewerkers op een verstandelijke manier te overtuigen: men moet de oplossing ook emotioneel aanvaarden. Wij noemen dat het 'hart' van de verandering. Het resultaat van een project is afhankelijk van de kwaliteit en van de acceptatiegraad.”


Volgens Roodhooft is weerstand trouwens een goed teken: “Wanneer medewerkers geen weerstand bieden, is dat een teken dat het hen niet kan schelen. Die apathie is veel erger. De projectleider moet het verzet beschouwen als een teken dat de veranderingsboodschap begrepen en het veranderingsproces begonnen is.”

Lees meer over

1 reactie

  • Op 21 september 2014 om 15u43, zei Greet Bunnens:

    Bedankt voor dit fijne artikel, Jos!!

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen