< Terug naar overzicht

Week van de Migraine: helft verzwijgt aandoening op de werkvloer

Deze week vindt de Week van de Migraine plaats in de Belgische apotheken, een campagne die het taboe rond de aandoening wil helpen doorbreken. Niet minder dan 20 procent van de Belgische bevolking lijdt aan deze aandoening. Uit vrees voor onbegrip houdt 50 procent van de migrainelijders hun aandoening verborgen op de werkvloer.

De Week van de Migraine is een initiatief van het farmaceutisch bedrijf GSK in samenwerking met de apothekersverenigingen APB (Algemene Pharmaceutische Bond) en OPHACO (Office des Pharmaciens Coopératives de Belgique). Vorige week organiseerden de organisatoren van de Week van de Migraine al een conferentie naar aanleiding van hun nieuwe campagne 'Verberg je migraine niet'. Een campagne die dit jaar ook actief gesteund wordt door zes partners uit de bedrijfswereld: Mayerline, IBM, Partena, Mensura, Essent en PepsiCo.

Handicap?

Volgens neuroloog Gianni Franco van het CHU-UCL Namen-Dinant moet de vraag op tafel gelegd worden: moet migraine als een handicap beschouwd worden? Zelf vindt hij van wel. Bij migraine is, meer nog dan absenteïsme, vooral presenteïsme – blijven doorwerken ook al is dat vrijwel onmogelijk - een heel groot probleem. Zonder die erkenning zal het niet evident worden om mensen te overtuigen van de nefaste effecten van een aanval, zeker omdat migraine tot op zekere hoogte een onzichtbare ziekte is.

Migraine aan de top

Ook voor leidinggevenden is het een uitdaging om met hun migraine om te gaan. Mimi Lamote, CEO van het modebedrijf Mayerline, wordt twee tot drie keer per maand door een aanval getroffen. Dat is al een heuse verbetering met vroeger, toen ze zo’n 10 à 15 keer per maand getroffen werd. “Belangrijke meetings kan ik niet altijd uitstellen. Dan moet je verder, wat vaak verschrikkelijk pijnlijk en lastig is. In zulke gevallen ben ik ook heel gevoelig voor licht – in die mate zelfs, dat ik soms moet vragen om naar huis gevoerd te worden. Rijden onder felle straatverlichting wordt dan te gevaarlijk.”

In wat toch nog vaak een mannenbastion is, is het ook niet simpel om op begrip te rekenen van collega leidinggevenden. “Tegen vrouwen ben ik sneller geneigd over mijn migraine te praten, ook al omdat ik vaker vrouwen tegenkom die aan migraine lijden dan mannen. Bij Mayerline ligt de situatie wel wat anders – het personeel bestaat voor het leeuwendeel uit vrouwen – maar ik loop er ook niet mee te koop. De mensen in de teams met wie ik het nauwst samenwerk, zijn ervan op de hoogte en tonen begrip. Omgekeerd zal ik ook altijd begrip tonen mocht een werknemer migraine hebben. Ik vind welzijn op het werk voor mijn medewerkers belangrijk. Dat is waarom we het charter van de Week van de Migraine mee hebben ondertekend en de campagne actief ondersteunen in ons bedrijf”.

Arbeidsgeneesheer Peter Winderickx van Mensura geeft toe dat de openheid waarmee Mimi Lamote over migraine praat eerder uitzondering dan regel is bij leidinggevenden. Ondanks de nefaste effecten op werknemers, komt het onderwerp niet zo vaak ter sprake bij CEO’s en HR. Toch blijkt dat migraine jaarlijks goed is voor een verlies van 1,2 miljoen werkdagen: de economische impact is zeer reëel.

Wel merkt dokter Winderickx dat het onderwerp leeft op de werkvloer. Veel werknemers praten erover als ze bij hem op consultatie komen. Hij beaamt dat onbegrip een probleem is: “Een luisterend oor en empathie doen al veel om de migrainelijder gerust te stellen. Daarnaast kan je met kleine ingrepen al een hoop bereiken: aan triggers als licht, drukte en stress kan relatief gemakkelijk iets gedaan worden.” Ook flexwerk kan een grote hulp betekenen.

Bron: Apotheek.be

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen