< Terug naar overzicht

We ergeren ons blauw aan vergaderingen

Maar liefst driekwart van de Vlaamse werknemers ergert zich wel eens aan het gebrek aan de juiste vergadercultuur in hun organisatie. Er worden te weinig beslissingen genomen, collega’s zijn met andere zaken bezig of er worden steeds dezelfde discussies opgerakeld.

De overgrote meerderheid van de Vlaamse werknemers ergert zich wel eens aan de vergaderingen op kantoor. Er worden te weinig beslissingen genomen (28 procent), collega’s zijn met andere zaken bezig (24 procent) of er worden steeds weer dezelfde discussies opgerakeld (23 procent). Dit is de top drie van onze grootste ‘vergaderfrustraties’, volgens een rondvraag van Protime bij meer dan 1000 werkende Vlamingen.

De grootste vergaderfrustraties zijn:

  1. Er worden weinig beslissingen genomen (28 procent)
  2. Deelnemers zijn tijdens de vergadering met andere zaken bezig (24 procent)
  3. Oude discussies worden opnieuw opgerakeld (23 procent)
  4. Deelnemers komen te laat (21 procent)
  5. Deelnemers zijn te passief en brengen weinig in (21 procent)
  6. Deelnemers starten onvoorbereid aan de vergadering (18 procent)
  7. Het is voornamelijk eenrichtingsverkeer; er is nauwelijks een mogelijkheid om zelf iets in te brengen (16 procent)
  8. Afspraken worden niet vastgelegd (13 procent)
  9. Er is veel ruis (11 procent)
  10. Ik word uitgenodigd voor vergaderingen die niet horen bij mijn functie (11 procent)
  11. De vergadering wordt niet voorbereid (10 procent)
  12. Er is geen duidelijke voorzitter (5 procent).

Vier op tien respondenten vinden dat de efficiëntie van de vergaderingen in hun onderneming beter moet. Bijna de helft (49 procent) is op zich niet ontevreden over de vergaderingen, maar denkt toch dat er ruimte is voor verbetering.

Dat dringt stilaan ook door. Bijna vier op vijf respondenten (79 procent) geven aan dat er intussen op het werk actie wordt ondernomen om de vergaderingen beter te maken. Bijvoorbeeld door concrete actiepunten op te stellen (18 procent) en/of een strakke agenda en planning toe te passen (14 procent). Het aanstellen van een voorzitter (13 procent), sluit de top drie van de maatregelen af.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen