< Terug naar overzicht

Wat wil een sollicitant weten?

Als organisatie wil je zoveel mogelijk gekwalificeerde medewerkers aantrekken. Je wil hen overtuigen om bij jouw organisatie te komen werken. Dat lukt niet alleen met een functiebeschrijving. Er is meer voor nodig, zoals goede 'content'.

Content-marketingspecialisten Mary Wienkers en James Ellis zetten tien onderwerpen op een rij waaraan je aandacht moet besteden om gekwalificeerde sollicitanten aan te trekken. Alles draait immers rond goede 'content'.

Overzicht van het interviewtraject: "Hoe we aanwerven"

Vertel een sollicitant hoe het aanwervingstraject eruit ziet, zodat vragen proactief worden beantwoord. Uit welke stappen bestaat bijvoorbeeld de selectieprocedure? Bezoekers verlaten een carrièresite immers vaak zonder te solliciteren omdat ze onzeker zijn. Je kan hier ook informatie plaatsen over de persoon bij wie men terecht kan bij (andere) vragen.

Hoe ziet de baan er werkelijk uit: "Een dag uit het leven gegrepen"

Heb je een regelmatig terugkerende vacature? Beschrijf dan hoe een dag voor iemand in deze functie eruit ziet. Laat zien welke vergaderingen deze persoon bijwoont, aan welke projecten gewerkt wordt en wie de collega's zijn. Het moet een authentiek verhaal zijn waarin iemand zich kan inleven.

Locatie: het kantoor

Laat potentiële sollicitanten het kantoor zien door middel van foto's of een virtuele tour. Ze kunnen zich dan een betere voorstelling maken van hoe het is om daar te werken en proeven de cultuur. Tevens kan een beschrijving gegeven worden van de buurt. Zijn er lunchgelegenheden? Kan je er makkelijk parkeren?

"Wat kan je de eerste 90 dagen verwachten?"

Beschrijf het onboarding-proces. Hoe kan men zich inwerken? Door wie? Vorm je samen met andere starters een groep? Ook dit helpt weer onzekerheid te verminderen en biedt de potentiële sollicitant de mogelijkheid om zich voor te stellen hoe het is om te werken voor jouw organisatie.

Tips van toekomstige collega's

Vraag collega's met verschillende functies, van verschillende afdelingen om iets opmerkelijks over de organisatie te vertellen. Laat hen vijf vragen beantwoorden (bijvoorbeeld: wat is het beste advies dat je hier hebt gekregen? Wat zou je geweten willen hebben voor je hier kwam werken?) of tips geven. De sollicitant krijgt carrièreadvies en leert zijn mogelijke collega’s reeds kennen.

Bedrijfscultuur: "Ontmoet onze medewerkers"

In wat voor organisatie kom je terecht? Door bijvoorbeeld foto's van bedrijfsfeesten, vrijwilligersactiviteiten of bijeenkomsten te delen, krijgt een potentiële medewerker een beeld van de organisatie. Laat medewerkers vertellen over bijvoorbeeld leuke activiteiten en bijeenkomsten. Dit geeft een authentiek beeld van de sfeer en de cultuur.

Toekomstgericht denken: carrièremogelijkheden

Welke trainings- en opleidingsmogelijkheden zijn er? Welke ruimte krijg je om je ambities waar te maken? Vertel over de mogelijkheden die medewerkers krijgen. Laat medewerkers zelf anekdotes delen over carrièremogelijkheden: horizontaal en verticaal.

Leiderschap: "Een boodschap van de CEO"

De CEO, stichter of een senior manager kan over zijn of haar ervaringen en carrière bij de organisatie vertellen. Daarnaast kan hij ook de doelstellingen en de missie van de organisatie toelichten. Bovendien wil elke sollicitant zien dat er een sterk en goed leiderschap is, zodat elke medewerker zijn rol kan spelen en dat teamwerk echt gewaardeerd wordt.

Successen: "Meer dan gewoon een job"

Schrijf een artikel over de successen van de organisatie of van individuele medewerkers. Bijvoorbeeld over gewonnen prijzen. Zie het als een leuk, informeel persbericht. Potentiële medewerkers krijgen zo het gevoel dat ze onderdeel zijn van een succesvolle organisatie, waarop ze trots kunnen zijn. Dit is vooral belangrijk voor organisaties die niet kunnen concurreren op basis van arbeidsvoorwaarden.

Het grotere geheel

Potentiële medewerkers willen hun eigen waarden gereflecteerd zien in de waarden van de organisatie. Ze willen zich met trots aan de organisatie kunnen verbinden. Zet je je in voor de lokale gemeenschap, neem je je maatschappelijke verantwoordelijkheid of ben je een ‘though leader’, laat dat dan zien.

De juiste 'content' helpt om de juiste kandidaten aan te trekken en deze ook daadwerkelijk te laten solliciteren. Wienkers en Ellis zijn ervan overtuigd dat deze 'content', die binnen zes maanden gerealiseerd kan zijn, een dramatische impact heeft op het wervingsproces.

Bron: ERE Media (eremedia.com) en P&O Actueel (penoactueel.nl)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen