< Terug naar overzicht

Wat moet een werknemer doen bij ziekte?

Als gevolg van de forse winterprik, krijgen heel wat werknemers te maken met een stevige verkoudheid of griep. Hoe moet een werknemer zijn werkgever verwittigen wanneer hij ziek is? En wat als hij of zij dit zelf niet kan?

In geval van ziekte moet een werknemer de werkgever onmiddellijk op de hoogte brengen van zijn afwezigheid. Kan dat niet, bijvoorbeeld bij een dringende opname in het ziekenhuis, dan dient hij zijn werkgever te verwittigen zodra hij daartoe in staat is. Dat doet hij via telefoon, sms, e-mail of een specifieke procedure van verwittigen die de werkgever in het arbeidsreglement heeft vastgelegd.

Controlearts

Indien de werkgever wenst te controleren of de werknemer terecht afwezig is en dus ook echt ziek is, kan dit door een controlearts naar de werknemer te sturen. De zieke werknemer moet dan alle maatregelen nemen die noodzakelijk zijn om die controle mogelijk te maken. Maakt hij de controle toch onmogelijk, dan kan zijn werkgever de betaling van het gewaarborgd loon weigeren voor de dagen ongeschiktheid die de dag van de controle voorafgingen.

Let op: indien de controlearts na een controle vaststelt dat de werknemer wel in staat is om te werken, dan zijn de beoordelingen van de controlearts en de dokter van de werknemer tegenstrijdig. Beiden heffen elkaar op. Dat betekent dat de werknemer niet verplicht terug aan het werk moet en de werkgever geen gewaarborgd loon moet betalen. In een dergelijke situatie kan de geneesheer-scheidsrechter tussenbeide komen.

Bron: Acerta (acerta.be)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen