< Terug naar overzicht

Waarom maar weinig vrouwen de hoogste bedrijfsfuncties bekleden

Vrouwen zijn ondervertegenwoordigd in de hoogste bedrijfsfuncties. Verscheidene studies gaven discriminatie aan als oorzaak voor die genderkloof, maar nu blijkt ook dat de kijk van vrouwen op promoties een rol kan spelen.

Een nieuwe studie, uitgevoerd door onderzoekers van de Harvard Business School, ontdekte dat mannen en vrouwen jobpromoties als even haalbaar beschouwen, maar vrouwen wel meer anticiperen op de negatieve gevolgen van die trap omhoog op de carrièreladder. De onderzoekers hadden als hypothese dat het verschil in mannelijke en vrouwelijke voorkeuren de vrouwelijke ondervertegenwoordiging aan de bedrijfstop zou helpen verklaren.

Anticiperen op de negatieve gevolgen

Om die hypothese te testen, werden negen onderzoeken uitgevoerd bij meer dan 4000 personen, onder wie managers, MBA-afgestudeerden, studenten en andere werkende volwassenen. In één van de experimenten werden 450 medewerkers gevraagd om zich een promotie in te beelden bij hun huidige werkgever, en dan de waarschijnlijkheid van bepaalde positieve en negatieve gevolgen te voorspellen.

De positieve gevolgen bevatten mogelijkheden als meer geluk, geld en kansen, en de negatieve gevolgen mogelijkheden als meer stress, moeilijke compromissen, opofferingen en een slechtere werk-privébalans. Wat bleek: mannen en vrouwen konden zich beiden even goed de voordelen van een promotie inbeelden, maar de vrouwen anticipeerden wel meer op de negatieve gevolgen dan de mannen.

“Diepgaande en consistente genderkloof”

De researchers vonden ook nog enkele andere factoren die de promotiedrang van vrouwen negatief beïnvloeden. Zo hechten vrouwen minder belang aan de machtsgerelateerde doelen op de werkvloer en hebben ze minder mogelijkheden om te profiteren van persoonlijke ontwikkelingskansen. Het team schrijft in de studie, die werd gepubliceerd in ‘Proceedings of the National Academy of Sciences’, dat deze “diepgaande en consistente genderkloof” vrouwen de neiging geeft om de zoektocht naar promoties te mijden.

Gezonde werk-privébalans?

Er zijn nog factoren die dit fenomeen kunnen helpen verklaren. Het is moeilijk om vrouwen te beschuldigen voor het feit dat ze promoties minder aantrekkelijk vinden dan hun mannelijke collega’s wanneer de kinderopvang in de Verenigde Staten voor heel wat gezinnen onbetaalbaar is. En ook al verlaat slechts 10 procent van de vrouwen de arbeidsmarkt om voltijds voor de kinderen te gaan zorgen, toch is het moeilijk om een goed presterende vrouw te vinden met een gezonde werk-privébalans.

Bron: Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (pnas.org) en The Atlantic (theatlantic.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen