< Terug naar overzicht

Waarom business-schools niet meer vrouwen aantrekken

Om meer vrouwen aan te trekken, lijkt het verjongen van hun studentenpopulatie een mogelijke oplossing voor managementscholen, al zal die verjonging heel wat prestige kosten. Een dilemma.

Vrouwen zijn bijna even sterk vertegenwoordigd als mannen op de universiteiten. Toch blijkt uit een Amerikaans onderzoek van AACSB International, een accreditatie-instantie, dat het aandeel vrouwen in MBA-opleidingen niet hoger ligt dan 37,2 procent. En dat is ook een probleem voor de business-schools zelf: indien ze een relevant onderdeel van de opleiding in de 21ste eeuw willen blijven, zullen ze aanpassingen moeten doorvoeren om meer vrouwen aan te trekken en zo minder toptalent te mislopen.

Het probleem: timing

Business-schools hebben te kampen met een uniek tijdsprobleem. In tegenstelling tot universiteiten, die voornamelijk jongeren aantrekken die pas hun middelbaar onderwijs achter de rug hebben, mikken MBA-programma’s op personen die zichzelf reeds professioneel hebben bewezen. Elite business-schools mikken bijvoorbeeld op studenten die minstens 5 jaar professionele ervaring hebben en dus de 30 jaar naderen. Voor vrouwen met een kinderwens lijkt het dan ook vaak verstandiger om te blijven doorwerken en meer werkervaring op te doen, dan om 2 jaar vrij te nemen om een MBA te halen.

Enkele cijfers bevestigen deze veronderstelling. De George Washington University School of Business eist bijvoorbeeld slechts 2 jaar professionele ervaring: 41 procent van de MBA-studenten is er vrouw.

Dilemma

Moeten al de business-schools dan maar mikken op jongere studenten met minder professionele ervaring? Sarah Fisher Gardial, rector van de University of Iowa’s Tippie College of Business, meent van niet. Zij vreest immers, samen met enkele andere rectoren, dat een MBA-opleiding dan aan heel wat prestige zou moeten inboeten. Studenten leren dan ook meer wanneer iedereen zijn of haar werkervaringen gebruikt in de lessen.

Het is dus kiezen tussen relevant blijven (en meer vrouwen aantrekken) of prestigieus blijven. Een onmogelijke keuze?

Bron: Bloomberg Business (bloomberg.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen