< Terug naar overzicht

Waar jobhoppers echt naar op zoek zijn

Zowat de helft van de werknemers is actief of passief op zoek naar een andere job. Dat zorgt voor heel wat uitdagingen voor de bedrijfsleiding. Jobhopping heeft ook een complexe invloed op het werknemersengagement.

Jobhopping geeft werknemers de kans om hun kennis uit te breiden, hun talenten te ontwikkelen, hun netwerk uit te breiden en hun loon te verhogen. Jobhoppers gaan immers steeds voor een laterale beweging of een promotie. Zo blijkt uit de Amerikaanse 'Gallup Workforce Panel Study’.

Engagementsboost

Van bedrijf veranderen zorgt voor een initiële boost van het werknemersengagement. 33 procent van de werknemers die minder dan drie jaar aan de slag zijn bij een bedrijf, zijn immers geëngageerd, ten opzichte van 29 procent van degenen die drie tot negen jaar bij een bedrijf aan de slag zijn en 30 procent van wie meer dan tien jaar werkzaam is bij hetzelfde bedrijf. Een verdere analyse schetst echter een complexer beeld.

Werknemers die minder dan drie jaar werken bij een bedrijf, menen vaker dat ze meer leer- en groeikansen hebben, dat iemand hun vooruitgang wil bespreken en ze aangemoedigd worden om zich verder te ontwikkelen, dan werknemers die al tien jaar of langer bij een bedrijf werkzaam zijn. Bedrijven focussen nu eenmaal meer op de ontwikkeling van pas aangeworven medewerkers.

Discrepantie tussen realiteit en werknemersgeest

Werknemers die al meer dan tien jaar werken bij hetzelfde bedrijf, hebben een duidelijk voordeel op twee sleutelvlakken: ze weten perfect wat er van hen verwacht wordt op het werk en hebben de mogelijkheid om elke dag te doen waar ze het best in zijn.

Er is dus een grote discrepantie tussen de realiteit in de bedrijven en wat werknemers denken. Werknemers doen net aan jobhoppen om erop vooruit te gaan en te doen waar ze het best in zijn, toch hebben ze net daardoor er minder kans op. Hierdoor komen de jobhoppers in een vicieuze cirkel terecht, waar ze de job die op hun lijf is geschreven, blijven najagen bij tal van bedrijven.

Hoe bedrijven het best reageren

Er bestaan efficiënte strategieën om de jobhopperstrend tegen te gaan:

  • Cultiveer de sterktes van de werknemers reeds vroeg in hun carrière. Nieuwe werknemers hebben een bepaalde periode nodig om de fundamenten van hun rol te leren. Om de jonge werknemers in het bedrijf te houden, zoek je best samen uit wat hun sterktes zijn en hoe ze die dagdagelijks kunnen aanwenden op de werkvloer. Werf managers aan die het talent hebben om talenten bij jongeren te ontdekken én te stimuleren.
  • Neem de werknemers die al lang bij het bedrijf werkzaam zijn niet als vanzelfsprekend. Werknemers die reeds een hele tijd aan de slag zijn bij een bedrijf, voelen zich vaak minder goed gesteund dan nieuwere werknemers. Creëer ook leermogelijkheden voor hen en voorzie feedbackmomenten om hen te blijven engageren.
  • Help werknemers te ontdekken wat er precies van hen verwacht wordt op de werkvloer. Geef de werknemers niet gewoon een to-do-lijstje, help hen ook hun verantwoordelijkheden te prioriteren en hun verhouding ten opzichte van de andere jobs in het bedrijf te verduidelijken. Maak hen dus duidelijk welke rol zij spelen in het hele netwerk.

Bron: Gallup (gallup.com)

 

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen