< Terug naar overzicht

Vrouwen winnen de 'CEO Battle of the Sexes'

De Amerikaanse bedrijven met een vrouw aan het hoofd doen het beter dan de bedrijven met een mannelijke CEO. Hun aandelen stegen het afgelopen jaar met gemiddeld 19,5%, ten opzichte van 14,9% bij de 'mannelijke’ bedrijven.

Volgens een studie van de Bespoke Investment Group doen de (weinige) vrouwen aan het hoofd van een bedrijf genoteerd aan de S&P 500, het duidelijk beter dan hun mannelijke tegenhangers.

Bespoke besloot het onderzoek te voeren naar aanleiding van een column in de New York Times van Andrew Ross Sorkin. In zijn stuk beschrijft Sorkin het werk van Indra K. Nooyi (PepsiCo), Marissa Mayer (Yahoo), Ellen Kullman (DuPont), Meg Whitman (Hewlett-Packard) en Mary Barra (GM). Zij hadden de voorbije maanden immers allemaal moeten afrekenen met sterke kritiek van activisten.

Onterechte kritiek, zo blijkt uit deze nieuwe studie. De vrouwelijke CEO’s kunnen immers een aandelengroei van 19,5% voorleggen voor het voorbije jaar, terwijl hun mannelijke tegenhangers een aandelengroei van 14,9% hebben behaald. Wel is de vrouwelijke sample heel beperkt: er worden slechts 24 bedrijven in de index geleid door vrouwen, tegenover de andere 476 bedrijven die door een man worden geleid.

Toch is dit een leerzame indicatie. Er worden immers ook drie van de top-25 bedrijven in de Russell 3000 small- and mid-cap combined index gerund door vrouwen. In de 25 bedrijven onderaan in de index, vinden we echter geen vrouwelijke CEO’s terug.

Bron: NBC News (nbcnews.com)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen