< Terug naar overzicht

Vrouwen verhogen hun promotiekansen door in de kijker te lopen

Uitdagende projecten aannemen en netwerken zijn veel belangrijker voor vrouwen om promotie te maken dan objectieve HR-processen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Britse Kenexa High Performance Institute bij duizend werknemers actief in multinationals. Het vroeg in de loopbaan aanvaarden van uitdagende opdrachten, zoals het leidinggeven of een grootschalig project aansturen, verklaart voor een kwart waarom vrouwelijke werknemers promotie maken.

Daarna volgen het uitbouwen van een netwerk van senior managers (15 procent) en actief zelf op zoek gaan naar kansen (12 procent). Ook een mentor bevordert latere promotiekansen van vrouwen.

Vrouwen die tevreden zijn met de manier waarop hun carrière verloopt, wijten dit aan objectieve HR-processen, gevolgd door een ondersteunende leidinggevende en carrièreplanning. Terwijl promoties slechts voor zeven procent te verklaren zijn door objectieve HR-processen. Ook carrièreplanning en een ondersteunende leidinggevende hebben nauwelijks invloed op promotiekansen (slechts 4 procent).

Twee elementen hebben een negatief effect op de promotiekansen van vrouwen: zelfpromotie, en een bedrijfscultuur met veel aandacht voor een evenwichtige balans tussen werk en een privéleven.

Bron: www.hrmagazine.co.uk

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen