< Terug naar overzicht

Vraag naar flexibele verloning ruim 8 keer hoger dan aanbod

Flexibele verloning vormt voor steeds meer werknemers een bepalende factor in de jobkeuze. Maar hoewel 64,6 procent van de Belgische werknemers zijn loonpakket graag zelf wil samenstellen, biedt slechts 7,4 procent van de Belgische bedrijven die mogelijkheid aan.

Van het beschikbare budget dat de werknemer binnen het loonpakket zelf kan besteden, gaat 59 procent naar een bedrijfswagen. Het verschil met de andere voordelen is verbazend groot. Uitbetaling in cash (14 procent) en extra vakantiedagen (8 procent) sluiten de top drie af. Nadien volgen aandelenopties (8 procent), tankbudget (3 procent), pensioensparen (2,5 procent), extra kinderbijslag (2 procent) en toestellen als smartphones, tablets of laptops (1,5 procent). Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van HR-dienstenleverancier SD Worx.

De toenemende individualisering van de werknemer, de ‘oorlog om talent’ of duurzaam ondernemen: het zijn maar enkele redenen waarom de vraag naar flexibele verloning stijgt. Een jonge werknemer met kinderen die buiten de stad woont, zal bijvoorbeeld eerder kiezen voor een kleinere leasewagen en meer vakantiedagen. Een alleenstaande twintiger die in de stad woont, heeft misschien voldoende aan een abonnement op het openbaar vervoer en wil meer cash op het einde van de maand. Terwijl een oudere werknemer dan weer opteert voor een grotere leasewagen.

De man gaat voor het geld, de vrouw voor extra vakantie

Het budget waarover medewerkers beschikken om hun loon vrij in te vullen, bedraagt gemiddeld 1650 euro. Vrouwen kiezen opvallend meer voor extra vakantiedagen (goed voor 10,86 procent van het budget) dan mannen (amper 6,41 procent). Over het algemeen kiezen mannen dan weer vaker voor puur monetaire voordelen zoals uitbetaling in cash (14,3 procent van het budget, tegenover 12,5 procent bij de vrouwen) en aandelenopties (8,17 procent van het budget, tegenover 6,75 procent bij de vrouwen).

In alle leeftijdscategorieën neemt de bedrijfswagen de grootste hap uit het budget. Medewerkers tussen 25 en 30 jaar spannen de kroon: zij besteden bijna 67 procent van hun budget aan een bedrijfswagen, terwijl dit bij starters (werknemers jonger dan 25 jaar) het minst is: 44,6 procent. Starters halen dan weer wel de hoogste aandelen in extra vakantiedagen (9,89 procent van het budget), pensioensparen (12,17 procent) en toestellen als smartphones of tablets (4,52 procent).

De keuze voor pensioensparen neemt logischerwijze af naarmate de werknemer ouder wordt. Bij 50-plussers is het aandeel hiervan in het budget amper 1,7 procent. Zij kiezen liever voor een uitbetaling in cash, een optie die goed is voor 27,3 procent op het totale budget dat flexibel kan worden ingevuld.

Flexibele verloning als uitstekend retentiemiddel

Uit dit jaarlijkse engagementsonderzoek van SD Worx bij 2500 Belgische bedrijven blijkt ook dat flexibele verloning meer en meer een must wordt voor werknemers. Het beïnvloedt de keuze om ergens te starten of te blijven. De intentie om bij een werkgever te blijven, stijgt van 75,4 procent naar 79,6 procent als werknemers zelf hun loonpakket kunnen samenstellen.

Bron: SD Worx (sdworx.be)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen