< Terug naar overzicht

Vlaming neemt nog altijd (vooral) de auto om naar het werk te rijden

Het Vlaamse Pendelfonds heeft te weinig pendelaars uit de auto gehaald en weegt niet op een duurzamer woon-werkverkeer. Dat stelt de Mobiliteitsraad, één van de adviesraden van de Vlaamse regering, in een evaluatie.

Het Pendelfonds werd in 2007 opgericht en subsidieert bedrijfsprojecten die werknemers stimuleren om niet meer met de auto naar het werk te gaan. Dat moest ertoe bijdragen dat in 2010 de Vlamingen slechts in zes op de tien gevallen met de auto naar het werk zouden gaan. Dat doel werd niet bereikt.

In 2011 ging 72,4 procent van de Vlamingen met de auto naar het werk. Tegen 2020 wil de Vlaamse overheid dat 40 procent van de woon-werkverplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar of collectief vervoer gebeurt.

“Het Pendelfonds is te beperkt om echt te zorgen voor een duurzamer woon-werkverkeer", zegt het mobiliteitsverslag van de Mobiliteitsraad. De individuele projecten van het fonds zijn wel succesvol, maar het bereik is volgens de Mobiliteitsraad te klein. Het Pendelfonds moet daarom zijn werking dringend verbeteren.

“Vooral kmo's vinden door de lange administratieve procedure moeilijk de weg naar de subsidies”, reageert ondernemersorganisatie Unizo. Op 5 jaar tijd kregen 82 pendelfondsdossiers groen licht. Maar het aantal kmo’s is ondervertegenwoordigd. Slechts een tiende van het beschikbare budget ging naar kmo’s.

Unizo ziet verschillende oorzaken. In de eerste plaats is het Pendelfonds te weinig bekend bij kmo’s. “Grote bedrijven hebben mobiliteitscoördinatoren in dienst die de weg naar het Pendelfonds kennen. Maar kmo’s hebben die niet in hun onderneming en zijn dus ook niet met het Pendelfonds vertrouwd”, aldus Unizo. “Kennen kmo’s het Pendelfonds toch, dan schrikt de grote administratieve rompslomp veel kmo’s af. Ten slotte moeten bedrijven de helft van het investeringsbedrag zelf financieren, wat de drempel voor kmo’s zeker verhoogt.”

Mobiliteitsbudget


De Mobiliteitsraad geeft de Vlaamse regering drie suggesties om haar streefdoel tegen 2020 te halen: onderhandel met De Lijn over een beter openbaar vervoer in bedrijfszones, voer meer bedrijfsvervoerplannen in voor grote bedrijven in drukke gebieden en zet in op een 'mobiliteitsbudget.' De werknemer krijgt in dat laatste geval een bepaald budget toegewezen en een mobiliteitsmenu, waarbij een bedrijfswagen of een tankkaart slechts enkele van de vele opties zijn. Mogelijke alternatieven zijn een abonnement voor het openbaar vervoer of taxibonnen.

Unizo vraagt om de ontvankelijkheidscriteria transparanter te maken en het bedrag dat bedrijven zelf moeten financieren (50 procent) te verlagen. Bovendien wijst Unizo erop dat er vandaag geen onderscheid in subsidiebedragen bestaat. Hierdoor worden investeringen die vandaag al 120 procent aftrekbaar zijn, zoals bedrijfsfietsen of kleedruimtes, nu twee keer gesubsidieerd.

Bron: De Tijd/Unizo

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen