< Terug naar overzicht

Vlaanderen zet te weinig in op combinatie leren en werken

De Oeso pleit om meer te streven naar duaal leren, zodat de leerlingen werkervaring kunnen opdoen tijdens hun studies. Vlaanderen scoort daarin zeer pover.

Nauwelijks 10% van de leerlingen uit het beroepsonderwijs in Vlaanderen combineert leren en werken (duaal leren). Dat ligt ver onder het gemiddelde van de 22 Oeso-landen, waar 50% van deze leerlingen werkervaring opbouwt tijdens het schoolgaan. Voor het secundair onderwijs en het hoger onderwijs is dat bijna 40%.

Dat staat in een nieuw rapport van de Organisatie van Europese Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso), die alle lidstaten meteen oproept om dat aandeel fors op te trekken. De Vlaamse regering wil daarvan ook werk maken. In het voorjaar trok een delegatie zelfs naar Duitsland, waar onderwijs en stages het best ingeburgerd zijn.

In Vlaanderen wordt de kans nu ook al geboden, maar het stuit op twee hoge hindernissen: een niet zo duidelijk aanbod en een stevig imagoprobleem, hetzelfde probleem dat vrijwel alle technische onderwijsrichtingen treft.

Ondertussen slaat de Oeso ook alarm dat het aantal jongeren tussen 16 en 25 jaar dat niet in het onderwijs zit en ook geen baan heeft, drastisch is toegenomen. De laatste vijf jaar zijn er 5 miljoen bijgekomen, wat het totaal op 39 miljoen brengt. Dat geeft een gemiddelde van 15,5%, maar de aandelen lopen sterk uiteen. Enkele percentages van jongeren die zonder werk en studie zitten:

  • Luxemburg: 6,1
  • Nederland: 8,9
  • Zweden: 9,4
  • Duitsland: 9,7
  • België: 14,9
  • Verenigd Koninkrijk: 15,6
  • Verenigde Staten: 16
  • Frankrijk: 16,3
  • Portugal: 17,3
  • Italië: 26,1
  • Spanje: 26,8
  • Griekenland: 28,5
  • Turkije: 31,3

Bron: De Standaard (standaard.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen