< Terug naar overzicht

Vlaamse werknemers niet tevreden over interne communicatie

De directe chef blijft, volgens de Vlaamse werknemers, nog steeds de meest geschikte en geloofwaardige bron van interne communicatie. De directie haalt lage cijfers: managers komen minder geloofwaardig over. Bovendien is minder dan de helft van het personeel tevreden over de algemene interne communicatie.

Een studie van onderzoekers van de Universiteit Gent, de Katholieke Universiteit Leuven, de Universiteit Hasselt, de Lessius Hogeschool, de Hogeschool Gent en de Belgische Vereniging voor Interne Communicatie bij werknemers en werkgevers leert ons heel wat over de interne communicatie in Vlaamse bedrijven. Het blijkt dat werknemers de directe chef en het personeelsblad als betrouwbare bron van informatie beschouwen, maar de directie in veel mindere mate. Daarnaast toont het onderzoek aan dat een open communicatieklimaat de motivatie en betrokkenheid van medewerkers stimuleert. Opmerkelijk is dat het gedrukte personeelsblad verre van afgedaan heeft.

Manager is onbetrouwbaar


De directe chef is nog steeds de meest geloofwaardige bron van interne communicatie. Dat vindt 92 procent van de Vlaamse personeelsleden van overwegend grote bedrijven.
Het personeelsblad is ook een belangrijk kanaal, maar loopt achter op de interpersoonlijke communicatie met de directe chef. Het personeelsblad wordt bij 75 procent van de werknemers als geloofwaardig gepercipieerd.
De directie haalt lagere cijfers. Bij slechts 68 procent van de personeelsleden komt de directie als geloofwaardig uit de bus. Managers hebben meestal de tijd niet om aandacht te besteden aan intense interpersoonlijke communicatie. Bovendien ontbreken bij hen vaak de communicatievaardigheden.

Communiceren motiveert


Bovendien valt het op dat de globale interne communicatie bij bedrijven volgens de werknemers te wensen over laat. Minder dan de helft van het personeel is tevreden over de globale interne communicatie. Nochtans biedt een goede interne communicatie nogal wat voordelen.
Uit dit onderzoek is sterk statistisch bewijs geleverd dat er een solide relatie is tussen de communicatiecultuur en de motivatie van de medewerkers. Bij een open communicatieklimaat groeit de motivatie en tevens de betrokkenheid. In open culturen worden personeelsbladen ook meer gelezen. Bovendien zijn trouwe lezers tevreden en gemotiveerd. Het personeelsblad is vooral geliefd in bedrijven met een open communicatiecultuur.

Gedrukt personeelsblad houdt stand


Een verrassing: het gedrukte personeelsblad houdt goed stand in de digitale omgeving. Werknemers zijn gehecht aan een gedrukt exemplaar. 95 procent van de onderzochte bedrijven geven een gedrukt of digitaal personeelsblad uit. Zeventig procent drukt voor elke medewerker een versie af.
Zeventig procent van de werknemers zijn regelmatige tot trouwe lezers van het personeelsblad. Een succesvol personeelsblad verschijnt volgens hen op zijn minst maandelijks, onder de vorm van een tijdschriftenformaat en het wordt op persoonlijke naam in het bedrijf bezorgd.
De top vijf van de onderwerpen die personeelsleden interesseren, zijn artikels over het eigen werkdomein, over veranderingen in de onderneming en het personeelsbeleid of de toekomst. Korte nieuwsberichten scoren ook goed en de ondertitels bij foto’s trekken eveneens de aandacht.
Het personeelsblad wordt doorgaans zowel in gedrukte versie als digitaal gepubliceerd. Beide versies zijn complementair en hebben hun voordelen. We mogen niet vergeten dat niet alle personeelsleden over een pc of laptop en intranetaansluiting beschikken. Een kwart van de werknemers die het personeelsblad digitaal ontvangen, wensen ook nog een printversie. Het gedrukte personeelsblad heeft nog niet afgedaan.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen