< Terug naar overzicht

Vijf lessen voor de langeafstandsmanager

Bent u een goede manager, leidinggevende en coach voor uw telewerkers? Michel Walrave, professor Strategische Communicatie aan de Universiteit Antwerpen en specialist inzake telewerk, zet de do’s-and-don’ts op een rij.

1. Communiceer duidelijk met telewerkers én niet-telewerkers


“Managers moeten heel duidelijk communiceren met telewerkers, zegt Michel Walrave (foto) aan Vacature. “Dat is de basis van elk succesvol telewerkproject. Goed communiceren begint al voor de implementatie: wie komt er in aanmerking, welke criteria gebruik je daarbij, wat is de bedoeling van het invoeren van telewerk, welke praktische afspraken moeten er gemaakt worden? Een manager is het best geplaatst om in te schatten wie in aanmerking komt voor telewerk. De zogeheten hard skills - het gebruik van ICT – is vanzelfsprekend een voorwaarde, maar de soft skills zijn nog een stuk belangrijker: in hoeverre is iemand proactief een goed communicator en in staat om zelfstandig te werken? Communiceren doe je ook met niet-telewerkers. Die zijn belangrijk, want telewerken heeft ook effect op hen.”

2. Leg zoveel mogelijk afspraken schriftelijk vast


“Veel bedrijven en managers voeren telewerken op een informele manier in, maar dat kan voor wrevel en misverstanden zorgen tussen telewerkers, niet-telewerkers en manager. Wie moet bijvoorbeeld de telefonische oproepen beantwoorden op kantoor? Wanneer en hoe zijn de telewerkers beschikbaar? Het lijken details, maar je moet het zoveel mogelijk schriftelijk vastleggen. Een manager moet ook vastleggen hoe telewerkende werknemers gecontroleerd en geëvalueerd worden en welke criteria daarbij gebruikt zullen worden.”

3. Formuleer meetbare en realistische doelstellingen


“Managers moeten omschakelen naar management by objectives of management by output. Dat wil zeggen: duidelijke, meetbare, realistische en motiverende doelstellingen formuleren en die communiceren met de telewerkers. Je moet bedreven zijn in het geven van richtlijnen. Ook tussentijdse evaluaties zijn en noodzaak. Op regelmatige tijdstippen moet een manager polsen naar de vorderingen en feedback geven. Niet alleen negatieve, maar ook positieve.”

4. Hang de controlefreak niet uit


“Velen hangen vast aan een te enge visie op controleren. Bij telewerken komt het er net op aan een evenwicht te vinden tussen vertrouwen en controle. Controle wordt daarbij eerder vervangen door tussentijdse evaluaties en gesprekken. Het kan niet de bedoeling zijn dat een manager constant controleert of de telwerker aan het werk is. Het uitgangspunt moet zijn dat de telewerker zijn werk goed doet.”

5. Beperk telewerk tot twee dagen per week


Telewerkers niet of te weinig betrekken bij projecten en bij het bedrijf kan leiden tot demotivering. “Dat kan je vermijden door telewerken te beperken tot één of twee dagen per week, wat de meeste bedrijven en/of managers ook doen. We hebben vastgesteld dat werknemers ook zelf vragende partij zijn om het telewerken tot maximaal enkele dagen te beperken.”

Bron: Vacature

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen