< Terug naar overzicht

Vier redenen om de nieuwjaarsdrink af te schaffen

Managers verwachten dat de nieuwjaarsdrink positieve effecten heeft: de medewerkers leren elkaar op een informele manier kennen, ze leren elkaars werk appreciƫren en het groepsgevoel wordt versterkt. Enkele studies tonen echter aan dat deze doelen niet of amper bereikt worden.

Een paper van Paul Ingram en Michael Morris van de Columbia University stelt de vraag: “Do People Mix at Mixers?”. Het antwoord: niet echt. Door gebruik te maken van elektronische naamkaarten op sociale bijeenkomsten, onderzochten ze wie met wie interageerde. Wat bleek: de deelnemers maakten in grote mate enkel contact met de mensen die ze al kenden. Nochtans hadden ze voor de start van het evenement zichzelf nadrukkelijk als doel gesteld nieuwe mensen te leren kennen.

Naast het mislukte doel om de andere medewerkers beter te leren kennen, lijdt ook de diversiteit onder de nieuwjaarsdrink. Twee onderzoeken van Tracy Dumas, professor aan The Ohio State University en het Fisher College of Business, tonen aan dat bedrijfsfeestjes zorgen voor raciale groepsvorming: medewerkers krijgen een betere band met elkaar als ze raciaal dezelfde zijn. Mensen vormen nu eenmaal makkelijker een band met personen van wie ze weinig verschillen.

Ten derde zijn er meer risico’s verbonden aan de nieuwjaarsdrink dan opportuniteiten, zeker wanneer er alcoholische dranken worden aangeboden. Daardoor zijn dronken toestanden en zelfs seksueel onaanvaardbaar gedrag mogelijke elementen die van een bedrijfsfeest een regelrecht fiasco kunnen maken. Zo heeft volgens een studie van de Society for Human Resource Management 6% van de HR-managers er weet van dat er al seksueel overschrijdend gedrag voorkwam op één van hun bedrijfsfeestjes.

Ten vierde verandert er gewoon niets, er is geen blijvend effect. Michael Rosen van de NYU onderzocht het gedrag op bedrijfsfeestjes en vond er duidelijke tekenen dat de hiërarchie er doorbroken werd in het onderling contact. Dat gedrag bevestigde en versterkte echter slechts de bestaande machtsstructuren. De werknemers beseffen heel goed de uitzonderlijke situatie van de nieuwjaarsdrink en de volgende werkdag is het dan ook opnieuw business as usual.

Maar ook al zijn engagement, integratie en samenwerking geen directe gevolgen van een nieuwjaarsdrink, toch zeggen ze iets belangrijks over het bedrijf. De aankondiging dat de jaarlijkse bijeenkomst zal plaatsvinden en dat de catering zelfs nog beter zal zijn dan het vorige jaar, verzekeren de werknemers dat het bedrijf op het goede pad is. Dus toch maar niet afschaffen?

Bron: Harvard Business Review (https://hbr.org)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen