< Terug naar overzicht

Vermijd onduidelijke functieomschrijvingen

Leest een potentiële medewerker een vacature, dan ervaart hij of zij een onduidelijke functieomschrijving als het meest storend. Spelfouten in de tekst en onduidelijkheid in of het ontbreken van de functie-eisen zijn andere ergernissen. Ook het ontbreken van een salarisindicatie vindt men storend.

Dat blijkt uit een peiling in het kader van de Vacaturetestdagen (een initiatief van een Nederlandse jobmarketeer, waarbij vacatures getest worden door experts). Aan 1423 respondenten is gevraagd waaraan zij zich het meest storen bij het lezen van een vacature.

Informatieve elementen


De informatieve elementen lijken het belangrijkst. Zo wordt een onduidelijke functieomschrijving door bijna de helft (46 procent) van de mensen als storend ervaren.
Daarnaast vindt men het storend als werkgevers niet duidelijk zijn over de verwachtingen van de kandidaat of daar helemaal niets over vermelden. Werknemers willen zich immers kunnen identificeren met een baan. Het is dus aan te raden sterk in te spelen op de motieven van de beoogde doelgroep.
Ook het ontbreken van een salarisindicatie, de standplaats en contactgegevens worden als hinderlijk ervaren. Verder wordt duidelijk en volledig zijn op prijs gesteld, want (te)veel tekst in een vacature is een veel minder grote irritatiebron.

Schrijfstijl


De schrijfstijl van de vacature gaat niet zomaar aan de sollicitanten voorbij. Een goede spellingcontrole is geen overbodige luxe voor werkgevers: ‘spelfouten in de tekst' is met 46 procent de op één na hoogste bron van irritatie.
Naast nauwkeurigheid, wordt er door werkzoekenden ook een beroep gedaan op de creativiteit van werkgevers: clichés in de tekst worden door een derde (31 procent) van de respondenten als storende factor aangemerkt. Formeel taalgebruik wordt in veel mindere mate als storend ervaren (14 procent).

Laagopgeleiden minder veeleisend


Kijkt men op basis van opleidingsniveau naar de storende factoren bij het lezen van vacatures, dan valt op dat ‘spelfouten in de tekst’ voor hoogopgeleiden de belangrijkste irritatiebron vormen. Laagopgeleiden storen zich dan weer het meest aan het ontbreken van de salarisindicatie.
Opmerkelijk is verder dat laagopgeleiden zich aan de meeste zaken minder lijken te ergeren dan middelbaar- en hoogopgeleiden. Dit geldt vooral voor spelfouten en clichés in de tekst en een onduidelijke functieomschrijving.
Daarnaast blijkt ook het ontbreken van de standplaats en contactgegevens hen veel minder te hinderen. De aspecten waaraan laagopgeleiden zich wel meer storen dan de andere groepen zijn ‘formeel taalgebruik', ‘teveel tekst’, ‘onduidelijke functiebenaming’ en ‘ontbrekende arbeidsvoorwaarden’.

Bron: Intelligence Group

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen