< Terug naar overzicht

Vergeet retentie niet

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt besteden veel bedrijven een pak aandacht aan rekrutering. Het behouden van personeel lijkt verdrongen naar de achtergrond.

Nederlandse bedrijven besteden veel aandacht aan het binnenhalen van nieuwe medewerkers, terwijl het behouden van personeel op de tweede plaats lijkt te komen. Dat is de opvallendste conclusie uit een beloningsonderzoek van onderzoeks- en adviesbureau Hay Group.

Om de spanning op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, nemen bedrijven een pak maatregelen gericht op het binnenhalen van nieuw personeel: meer tijd en geld investeren in werving, inhuren van extern personeel, toekennen van een aanbrengpremie,… Alleen het aanbieden van extra opleidingsmogelijkheden lijkt gericht op het behouden van personeel. En dat is onverstandig in een periode waarin, hoeveel budget er ook is, nieuwe medewerkers überhaupt niet meer te vinden zijn.

Retentie verdient dus meer aandacht. Maar dat staat niet gelijk aan het louter aanbieden van goede arbeidsvoorwaarden, zo stellen de onderzoekers. Elke medewerker hecht immers waarde aan andere zaken. Daarom moet de HR-manager peilen naar de gevoelstemperatuur van de medewerker, zowel tijdens officiële en formele gesprekken als tussendoor. HRM’ers moeten niet alleen reactief, maar ook proactief op zoek gaan naar wat individuen willen. De onderzoekers duidden wel op een probleem: niet alle HR-managers krijgen zo’n ruime taakopdracht mee van hun directie, want het binnenhalen van nieuw personeel is makkelijker meetbaar dan het behouden ervan.

De onderzoekers adviseren ook om kandidaten veeleer te verleiden met tijdelijke zaken als bonussen en opleidingsbudgetten dan met oplossingen in de vaste loonconstructie.


Bron: P&O Actueel

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen