< Terug naar overzicht

Verandering leidt niet altijd tot negatieve reacties

Wanneer een herstructurering vooral bestaat uit het snoeien in het aantal middelen en medewerkers, volstaat de aankondiging al om een zware negatieve impact te hebben op het engagement. Wanneer gefocust wordt op innovatieve praktijken, heeft verandering echter een positief effect op medewerkers. Die bevinding is even verrassend als nieuw.

De Zwitserse organisatiepsycholoog Tina Kiefer, professor aan de Britse Warwick Business School, is samen met een interuniversitair team tot een verbazingwekkende conclusie gekomen over het effect van verandering. Mensen houden niet van verandering en een grootschalige herstructurering zal dan sowieso een zwaar negatief effect hebben op medewerkers, zo luidt de algemene opvatting. Een foutieve veronderstelling, blijkt nu.

De nieuwe bevindingen komen uit Kiefers studie van de impact van de huidige besparingen in de Britse openbare sector. In 2010 kondigde de regering massale besparingen en afvloeiingen aan in de publieke diensten. Tussen 2010 en vandaag zou dat leiden tot het verlies van 490.000 banen, ongeveer 10% van de tewerkstelling in de openbare sector.

Aankondiging heeft onmiddellijke impact

Kiefer en co volgden 750 ambtenaren een tijdlang voor de officiële aankondiging, 2 weken na de bekendmaking en nog eens 6 maanden later. De aankondiging volstond om een ontzettende duik te constateren in jobtevredenheid, welzijn en engagement. Ze waren bezorgd over hun job en over de mogelijke ingrijpende veranderingen als die job al konden behouden. Tot zover de toch wel verwachte onderzoeksresultaten.

Focus op vernieuwing heeft verrassend effect

Het vervolg van het onderzoek leverde pas de verrassing op. Wanneer bij de herstructurering niet alleen gesproken werd over besparen, bevriezen van middelen en niet-vervangen van natuurlijk verloop of zelfs ontslagen, ontstaat een heel andere dynamiek. Wanneer de dienst focust op vernieuwing, op nieuwe kansen, een nieuwe aanpak van de job en een nieuwe benadering van het werk, dan stijgt het moreel en het engagement al even snel.

“Dit resultaat heeft ons echt verbaasd’, geeft professor Kiefer toe. “Onze bevindingen tonen aan dat een verandering een positief effect kan hebben op werknemers op voorwaarde dat de verandering processen en procedures introduceert die nieuw zijn voor de organisatie én dat ze respect hebben voor de interne gang van zaken en de publieke dienstverlening.”

De onderzoekers stelden een verbetering vast van zowel het welzijn, de jobtevredenheid en het engagement. De medewerkers zagen de verandering niet meer als iets dat hen werd aangedaan, maar als een manier om meer betrokken te geraken bij de organisatie.

Bron: Warwick Business School (wbs.ac.uk)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen