< Terug naar overzicht

Veegt Google for Jobs straks de HR-dienstverleners van de kaart?

Internetgigant Google start met een eigen vacaturezoeker. Google for Jobs zou de bestaande HR-dienstverleners van de kaart vegen, zoals eerder al de muziekindustrie of de filmindustrie door de komst van internetuitdagers compleet overhoop werd geschopt, klinkt het bij beleggers. De gemoedsrust bij analisten en detacheerders is echter veel nuchterder.

Het databedrijf Google ontwikkelde “een gerichte zoekfunctie binnen Google Search”. Het kreeg de naam ‘Google for Jobs’. De internetgigant zou wel samenwerken met grote carrièresites als LinkedIn, Careerbuilder, Glassdoor en Monster. Al deze sites laden de Google-zoeker in hun websites, zodat Google hun miljoenen vacatures nauwkeuriger gaat indexeren.

De zoeker herkent op het web - althans volgens Google - honderden zaken: naast de cv's, ook voorkeuren in werk, uitdagingen en onverhoedse talenten van de miljarden zoekers. De internetreus begint zijn nieuwe dienst in de komende weken in de Verenigde Staten. Meer details volgen dan ook pas in de komende weken.

Disruptieve tsunami?

Google for Jobs zou de bestaande HR-dienstverleners van de kaart vegen, zoals eerder al de muziekindustrie of de filmindustrie door de komst van internetuitdagers compleet overhoop werd geschopt, klinkt het bij beleggers. De gemoedsrust bij analisten en detacheerders is echter veel nuchterder.

Herwig Muyldermans van HR-dienstenfederatie Federgon is niet meteen verontrust: “Laat ons eerlijk zijn, dit zat er aan te komen. En we hebben nog al enkele van die nieuwe ontwikkelingen gehad. Ik herinner me de tijd, niet eens tien jaar geleden, dat bij de weekendkranten een apart katern stak met honderden vacatures. Duur en niet eens zo efficiënt. Intussen kwamen initiatieven als Monster of LinkedIn. En die evolutie is positief gebleken. Ook voor de intermediairen, de schakel tussen dat spel van vraag en aanbod.”

Advertenties verzilveren

Ook analisten zien in de komst van Google for Jobs niet meteen een vehikel die de ganse arbeidsmarkt drastisch zal veranderen. De rol van de rekruteringsbureaus is allesbehalve uitgespeeld. Die leveren zoveel meer dan een zoekfunctie, klinkt het. Wat Uber of Airbnb doen, is simpelweg connecteren. Dit is evenwel anders. Ook de komst van Monster of Stepstone heeft voor groei en professionalisme gezorgd, geen inkrimping.

Waarom Google deze markt betreedt, is volgens technologie-experts betrekkelijk eenvoudig. Het concern grossiert in data, maar zoekt verfijning. Hoe meer relevante gegevens het over de gebruikers van zijn - gratis - diensten verzamelt, hoe gerichter het advertenties kan tonen.

Bron: De Morgen (demorgen.be)

 

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen