< Terug naar overzicht

Vakantie statussymbool voor Nederlanders

Vakantie is het favoriete gespreksonderwerk van Nederlanders. Dat merkte Matthew Steinglass, correspondent van the Financial Times in Nederland.

Met gemiddeld 25 dagen zijn Nederlandse vakanties naar Europese begrippen niet bijzonder lang. Toch lijken vakanties voor Nederlanders wel een obsessie. Ze praten er tenminste voortdurend over, merkte de Amerikaan Matthew Steinglass, die er een column over schreef voor het Financieele Dagblad.

Amerikanen zien Nederlanders graag als een “volk van nauwgezette en plichtsgetrouwe werkers die worden gedreven door een gezonde dosis ouderwets calvinistisch schuldgevoel”, signaleert Steinglass. Tegelijkertijd “lijken de Nederlanders hun vakanties te aanbidden”.

Volgens de Amerikaan praten Nederlanders graag en veel over hun vakanties. “Vakanties zijn wellicht de belangrijkste statusverhogende consumptiegoederen in de Nederlandse samenleving. De manier waarop je met vakantie gaat en hoe je die vakantie presenteert maakt deel uit van een uitgebreid, zenuwachtig spel, waarin mensen aan elkaar laten zien hoe relaxed ze zijn”, dixit Steinglass.

Bron: Personeelslog

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen