< Terug naar overzicht

Uitzendsector pakt uit met eigen MVO-scan

Het Vormingsfonds voor Uitzendkrachten (VFU) heeft samen met enkele partners een online-tool ontwikkeld op maat van de sector om in kaart te brengen in hoeverre uitzendbedrijven Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Naast de scan en het bijhorende rapport krijgen uitzendbedrijven ook begeleiding om hun actieplan te concretiseren.

Het Vormingsfonds voor de Uitzendkrachten wil (kandidaat-)uitzendkrachten helpen om hun competenties via specifieke opleidingen te verbeteren en op die manier hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Zo kunnen uitzendkrachten nog beter beantwoorden aan de verwachtingen van de arbeidsmarkt, waar de talrijke structurele knelpuntberoepen verder blijven bestaan.

De uitzendsector wil ook zijn maatschappelijke rol opnemen. Daarom namen de sociale partners van de uitzendsector met de ondertekening van het sectorconvenant 2008-2009 het engagement om de mainstreaming van MVO te bevorderen bij ondernemingen in de sector. Concepten zoals duurzame ontwikkeling nemen in de economische modellen een steeds belangrijkere rol in. Een duurzaam beleid van het menselijk kapitaal is noodzakelijk om het hoofd te kunnen bieden aan de uitdagingen die onze maatschappij te wachten staat: het tekort aan arbeidskrachten en de vergrijzing van de bevolking.

Vanuit deze uitgangspunten nam het Vormingsfonds voor Uitzendkrachten samen met zijn partners (Plus Uitzendkrachten, Randstad, T-interim en Z-staffing, De Punt en de Vlaamse Startcentra) het initiatief om rond het thema MVO een concreet project uit te werken, dankzij de financiële ondersteuning van het Fonds ter Bevordering van de Sociale Economie in Vlaanderen.

Deze MVO-scan (online-tool) is volledig op maat van de uitzendsector ontwikkeld. Zo willen de ontwerpers de bedrijven ertoe aanzetten om bewust en concreet na te denken over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Uitzendbedrijven kunnen met deze tool op een laagdrempelige manier hun eigen MVO-beleid onder de loep nemen en hieruit conclusies trekken die aanzetten tot concrete acties.

Na de scan krijgt het betrokken uitzendbedrijf een duidelijk beeld van welke acties het nog kan of moet ondernemen om op MVO-vlak nog beter te scoren. Deze acties kunnen zowel naar eigen vast personeel, als naar uitzendkrachten gericht zijn.

Daarnaast kan de sector de duurzame lijn doortrekken op het vlak van milieu en maatschappij. Het project voorziet eveneens effectieve ondersteuning (door De Punt) aan de uitzendbedrijven die hun MVO-prestaties wensen te verbeteren.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen