< Terug naar overzicht

Uitzendkantoren blijven discrimineren

Bijna een derde van de uitzendkantoren blijft ingaan op discriminerende vragen van klanten. Vooral kleine uitzendbedrijven bezondigen zich aan discriminatie. Bij de grote en middelgrote bedrijven is er beterschap merkbaar.

Dat blijkt uit onderzoek van de sector zelf. Om het negatieve imago te keren, zette de sectorfederatie Federgon zelf interne controles op. Ze ging via het mystery shopping anoniem na welke leden over de schreef gaan. Een eerste controle wees vorig jaar uit dat 28 procent van de uitzendkantoren fout handelt.

Nieuw onderzoek, dat vorige week in het Vlaams parlement werd voorgesteld, geeft aan dat de situatie niet is verbeterd: 29 procent bezondigt zich nog altijd aan discriminatie. Herwig Muyldermans, de directeur van Federgon, geeft toe dat het beter kan, maar ziet wel vooruitgang.

Grote en middelgrote bedrijven scoren immers beter dan vorig jaar. Daar daalt de discriminatie respectievelijk van zes naar vier procent en van 33 naar 27 procent. De stijging is vooral toe te schrijven aan de kleine bedrijven (van 35 naar 40 procent).

Federgon verplichtte de zondaars deze keer ook een actieplan uit te werken. Daarin beloven ze zelf controles uit te voeren en hun personeel beter op te leiden. Wie bij een derde controle nog in de fout gaat, zal het kwaliteitslabel verliezen dat Federgon toekent.

Volgens de socialistische vakbond ABVV en de christelijke vakbond ACV moeten oplossingen voor discriminatie niet alleen in zelfregulering gezocht worden. “Ook de overheid moet controleren en streng optreden tegen uitzendkantoren die in de fout gaan.”

Bron: De Standaard/De Tijd/De Morgen/Gazet van Antwerpen/Het Laatste Nieuws/Het Nieuwsblad

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen