< Terug naar overzicht

Uitstel voor aangifte Belcotax on web

De nieuwe versie van het belastingaangiftesysteem voor bedrijven ‘Belcotax on web’ kampt sinds de lancering vorige week met problemen. Na diverse klachten van verschillende ondernemersorganisaties en beroepsfederaties geeft de FOD Financiën werkgevers nu uitstel tot 10 april. De Unie van Erkende Sociale Secretariaten juicht dit uitstel toe.

Ondernemers en hun adviseurs kunnen slechts moeilijk hun inkomstenfiches online ingeven via het nieuwe systeem van ‘Belcotax on web’. Deze toepassing voor het elektronisch indienen van de inkomstenfiches en samenvattende opgaven staat slechts sinds 24 maart online.

Nieuwe deadline


De oorspronkelijke deadline van dinsdag 31 maart zou wellicht voor immense problemen gezorgd hebben. Hoogstwaarschijnlijk zijn de servers van de FOD Financiën nog niet sterk genoeg om de massale toevloed van elektronische aangiftes te verwerken. Daarom vroegen verschillende belangenorganisaties in de loop van vorige week uitstel. De FOD Financiën is daar voor het weekend op ingegaan. De nieuwe deadline voor de aangiften ligt nu op 10 april.

USS waarschuwde


De Unie van erkende Sociale Secretariaten (USS) is tevreden met het uitstel. “Het uitstel tot 10 april is absoluut noodzakelijk om alle bedrijven en de sociale secretariaten hun werk te kunnen laten doen”, klinkt het.
Toch had dit alles voorkomen kunnen worden. Jos Gijbels (zie foto), algemeen directeur USS: “De erkende sociale secretariaten doen de aangiftes voor de meeste bedrijven in de privésector (meer dan 90 procent). Bij de verschillende besprekingen met de FOD Financiën drongen de sociale secretariaten aan op een regeling die voldoende garanties geeft. Op 18 maart meldde USS al dat er een probleem op komst was en vroeg om de periode te verlengen met twee weken. De mogelijkheid om aangiften in Belcotax on web in te dienen of te wijzigen zou, volgens informatie bij FOD Financiën, pas operationeel kunnen zijn vanaf 24 maart 2009. Dit plaatste onze leden in extreme moeilijkheden, omdat ze op die manier niet beschikken over een voldoende lange periode om hun aangiften te kunnen spreiden. We verwittigden ook dat door het versmallen van de periode van aangifte er een opeenhoping van aangiften zou ontstaan tussen 24 maart en 31 maart. Onze vrees dat deze overbelasting bijkomende problemen zou opleveren, blijkt nu terecht te zijn.”

De USS roept FOD Financiën op om de problemen in de toekomst gemeenschappelijk aan te pakken, de problematiek voor te bereiden en de voorgestelde aanpak voorafgaandelijk uit te testen.

Bij HR Square nr. 67 van 24 maart 2009 kreeg u een uitneembare Special met alles wat u ooit wilde weten over sociale secretariaten. Meer informatie vindt u hier. Nog geen abonnee? Vraag inlichtingen aan Bert Gavel op 053 60 56 75 of via bert@hrsquare.be.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen