< Terug naar overzicht

Twee op de drie bedienden tevreden over relatie met manager

Twee op de drie administratieve medewerkers kunnen het goed vinden met hun manager. Tien procent heeft eerder een slechte relatie. Maar de familie en het evenwicht tussen werk en privéleven worden wel veel belangrijker geacht dan de werkrelatie met de directe chef.

Dit blijkt uit een onderzoek, uitgevoerd door een onafhankelijk studiebureau in opdracht van OfficeTeam bij 2800 administratieve- en secretariaatsmedewerkers uit België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Ierland en Tsjechië.

Relatie met chef


Een goede relatie met de leidinggevende(n) is voor heel wat werknemers een basisvoorwaarde om op een prettige en gemotiveerde manier te kunnen samenwerken. Gelukkig zegt 69 procent van de Belgische administratieve medewerkers een eerder goede (50 procent) tot goede (19 procent) relatie met hun manager te hebben.
Toch blijkt meer dan één op de tien (13 procent) nog steeds een eerder slechte tot slechte relatie te hebben met zijn chef.

Aandachtspunten


Volgens de Belgische administratieve bedienden kan de manager de relatie verbeteren door rekening te houden met enkele belangrijke aandachtspunten. Ze wensen onder andere meer soft-skills training (30 procent), meer persoonlijke vergaderingen met hun manager en team-vergaderingen (27 procent) en meer evaluaties op regelmatige basis (21 procent).
Voorts vraagt bijna de helft van de Belgische ondervraagden (44 procent) om meer geraadpleegd en geïnformeerd te worden over de projecten van hun manager. Alles kadert duidelijk in de intentie om dichter bij hun manager en diens professionele netwerk te staan. Op die manier voelen ze zich ook meer betrokken bij de business en de evolutie ervan.
Volgens de bedienden vindt hun leidinggevende het vooral belangrijk dat ze proactief en onafhankelijk werken (58 procent), altijd beschikbaar zijn (53 procent), opdrachten snel uitvoeren (50 procent) en projecten en doelstellingen autonoom realiseren (41 procent).

Familie boven


Uit de studie blijkt dan ook dat administratieve bedienden hun familieleven (94 procent) ver boven carrière (40 procent), hobby’s (30 procent), opleiding (24 procent) en sociaal engagement (13 procent) plaatsen. Bij de vraag wat administratieve medewerkers belangrijk vinden naast loon en extralegale voordelen, geeft bijna een op drie het evenwicht tussen hun werk en hun privéleven aan, gevolgd door een economisch stabiele werkgever (19 procent), de aard van het werk (18 procent) en pas in vierde instantie de relatie met hun manager (14 procent).
De studie geeft ook aan dat eenmaal als administratieve bedienden zich goed voelen op hun werk, ze zich ook op lange termijn in dezelfde functie zien (61 procent) en dus niet van plan zijn om snel van werkgever of job te veranderen.
Zo ziet 53 procent van de ondervraagden zichzelf dezelfde job bij dezelfde werkgever uitoefenen de komende drie jaar.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen