< Terug naar overzicht

Traditionele manier van aanwerven behoudt de voorkeur

Hoewel bijna een kwart van de Belgische bedrijven in de tweede helft van 2015 meer permanente werknemers wil aanwerven, blijkt dat Belgische HR-managers bij het zoeken naar de kandidaten nog steeds traditionele aanwervingsmethoden, zoals job boards, cv-databases en rekruteringsagentschappen verkiezen boven referenties en mond-tot-mondreclame.

Gemiddeld wordt slechts een vijfde van de leidinggevende functies en bijna een vijfde van personeelsfuncties ingevuld via verwijzingen, hetzij via aanbevelingen van werknemers of via persoonlijke netwerken. Doorverwijzingen voor management- en leidinggevende functies lijken in grotere mate voor te komen in grote bedrijven en multinationals (22 procent) dan in kmo’s (18 procent). Dit geldt ook voor non-managementfuncties met 20 procent van de vacatures in grote bedrijven/multinationals dat wordt ingevuld via mond-tot-mondreclame ten opzichte van 16 procent in kmo’s. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het gespecialiseerde rekruteringsbedrijf Robert Half bij 200 Belgische HR-managers.

Ga voor de ‘allround aanpak’

In de context van de ‘oorlog om talent’, waarbij bedrijven steeds meer concurrentie ondervinden bij het aanwerven van de meest geschikte kandidaten, mogen bedrijven er niet van uitgaan dat de gewenste sollicitanten hen gaan vinden. Het wordt dus des te belangrijker voor bedrijven om rekening te houden met verschillende rekruteringskanalen, waaronder doorverwijzingen, met als opzet geen topkandidaten mis te lopen.

Gezien de veelheid aan rekruteringskanalen in de markt vandaag, raadt het onderzoek bedrijven aan een ‘allround aanpak’ te hanteren door gebruik te maken van een combinatie van interne, traditionele, digitale en externe kanalen.

Wervingstips

De werkgever die op zoek is naar de perfecte medewerker houdt best de volgende tips in het achterhoofd:

  1. Zorg voor een nauwkeurige functieomschrijving – Een goede functieomschrijving is een absolute must voor het aantrekken en vinden van de juiste kandidaat. Door nauwkeurig te zijn bij het beschrijven van de job en het gewenste profiel, kunt u precies duidelijk maken wat u van een sollicitant verwacht.
  2. Wees efficiënt – Betrek in uw bedrijf van meet af aan de juiste besluitvormers bij het aanwervingsproces. Zo kunnen kandidaten tijdens het hele proces efficiënt worden beoordeeld door de nodige partijen.
  3. Zorg ervoor dat u tijdig goedkeuring krijgt – Bedrijven moeten bij het aanwerven doorgaans snel handelen, omdat topkandidaten vaak meerdere jobaanbiedingen krijgen. Zorg er daarom voor dat u de beste kandidaat zonder belemmeringen een competitief aanbod kunt doen.
  4. Let op kleine dingen – Of een potentiële kandidaat echt in het bedrijf past, kan vooral ook worden opgemaakt uit kleine dingen, zoals spel- en typfouten in zijn cv, zijn schriftelijke en mondelinge communicatie en zijn non-verbale gedrag tijdens het sollicitatiegesprek.

Bron: Robert Half (roberthalf.be)


Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen