< Terug naar overzicht

Tot 70 procent absenteïsme door griep

Het absenteïsme in bedrijven kan door de Mexicaanse griep oplopen tot 30 à 70 procent. Dat lezen we in een document van het Commissariaat Influenza dat bedrijven moet helpen om een 'Business Continuity Plan' op te zetten. U kunt de checklist vrij downloaden.

In het document, dat te dowloaden is van de site influenza.be wordt voorspeld dat ondernemingen met een hoog absenteïsmepercentage te kampen zullen hebben.

“Waarschijnlijk valt tijdens de grieppandemie (verschillende golven mogelijk, van elk 8 tot 12 weken) 15 tot 35 % van de actieve bevolking op een gegeven ogenblik ziek. Wie ziek valt, blijft waarschijnlijk minstens zeven werkdagen afwezig van zijn werk”, staat in het document.
Men houdt er echter rekening mee dat het absenteïsmepercentage het dubbel kan zijn van het aantal zieken omdat per personeelslid dat ziek wordt, een ander personeelslid niet komt werken omdat hij een verwant moet helpen, of omdat hij weigert zich te verplaatsen of te werken om besmetting op het openbaar vervoer of op kantoor te vermijden..

Business Continuity Plan


Het Commissariaat Influenza raadt bedrijven aan een Business Continuity Plan (BCP) uit te werken. Zo een plan zet de proactiviteit van uw organisatie in de verf en laat toe het personeel en de partners gerust te stellen dat uw bedrijf zich bewust is van de problemen die een grieppandemie kan meebrengen.
De experten verklaren dat het op punt stellen van een dergelijk plan organisaties ook in staat stelt een stand van zaken op te maken van de hulpmiddelen en de informatie die ze nodig hebben om het hoofd te bieden aan een grieppandemie. Parallel daarmee kunnen bepaalde zaken die moeten worden gerealiseerd om een BCP op te stellen in geval van een grieppandemie worden hergebruikt bij het beheer van een andere mogelijke crisis.
Voorts benadrukken de experten het grote belang van de rol die de dienst Human Resources/Personeel en Organisatie in elke organisatie speelt bij de uitwerking van dit plan, “omdat het centrale thema van een continuïteitsplan voor het zakenleven het personeel betreft”.

De checklist waarmee bedrijven het aantal besmettingen op het werk en de impact op de bedrijfsactiviteiten kunnen helpen verminderen, kunt u downloaden via deze link.

In een aparte brochure worden ook tips gegeven om het gevaar op besmetting te minimaliseren. Zie www.influenza.be

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen