< Terug naar overzicht

Thuiswerkers voelen zich niet geïsoleerd

Dat medewerkers die regelmatig thuiswerken zich geïsoleerd en minder betrokken voelen bij hun bedrijf, blijkt een mythe. Integendeel, te veel contact met werk levert juist irritaties op.

Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Wisconsin-Milwaukee (Verenigde Staten). De onderzoekers bekeken hoe telewerkers gebruik maken van de communicatiemiddelen die hen ter beschikking staan en wat dit betekende voor het gevoel dat ze dichtbij hun collega's staan.

Het onderzoek ontkracht de mythe dat thuiswerkers vereenzamen door gebrek aan contact met hun collega's. Via communicatie identificeren thuiswerkers zich met hun werkgever. Maar een werkgever mag niet continu bellen of mailen. Het gevoel van identificatie wordt immers grotendeels teniet gedaan door veelvuldige onderbrekingen door telefoon of mail.

Werknemers die op kantoor werken, reageren overigens nog geïrriteerder wanneer zij worden gestoord, maar bij hen gaat dit niet ten koste van hun identificatie met de onderneming.

Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer telewerkers communiceren met anderen, hoe meer gestrest ze raakten door al die onderbrekingen. En dit werd weer op negatieve manier in verband gebracht met hun identificatie met de organisatie. En die negatieve associatie was sterker dan de positieve identificatie die er is wanneer er contact is met collega’s op de vaste werkplek, aldus de onderzoekers.

Bron: www.werken20.nl

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen