< Terug naar overzicht

Thuiswerken en smartphone hoog op verlanglijstje van administratieve medewerkers

Het salarispakket van administratieve medewerkers oogt vrij traditioneel. Al zijn er enkele kleine verschuivingen te merken. Zo winnen milieuvriendelijke extralegale voordelen aan populariteit. Ondertussen blijft de aandacht voor talentmanagement beperkt.

Dat blijkt uit de OfficeTeam Salarisgids 2012. Hoewel de traditionele extralegale voordelen (zoals maaltijdcheques, hospitalisatie- en groepsverzekeringen en compensatie voor woon-werk verkeer) belangrijk blijven, is er een evolutie te merken in de voordelen die bedrijven toekennen om medewerkers te binden.

Daarbij gaat de voorkeur naar kostenefficiënte methoden zoals het toekennen van flexibele werktijden, extra vakantiedagen, een bonus of een laptop. Ook niet-traditionele voordelen, zoals sport- en cultuurcheques, een opleidingsvergoeding en een internetverbinding voor privégebruik winnen aan belang.

Ook milieuvriendelijke voordelen zoals fietsvergoedingen, een bijdrage aan het abonnement voor openbaar vervoer en het stimuleren van optimaal energieverbruik, zowel privé als op de werkvloer, komen vaker voor.

Extra’s zoals een smartphone, kinderopvang en voordelen in natura vallen dan weer bijzonder in de smaak van administratieve medewerkers, maar blijven eerder schaars. Thuiswerken en een internetverbinding voor privégebruik staan eveneens hoog op hun verlanglijstje.

Knelpuntberoep


Uit de studie blijkt ook dat meer dan de helft (55 procent) van de bedrijven niet beschikt over talentmanagementprogramma’s die naam waardig. Iets minder dan de helft van de bedrijven die wel over dergelijke programma’s beschikken, merken de positieve gevolgen van zo’n strategie.

Het merendeel van de talentmanagementprogramma’s (72 procent) is erop gericht bestaande medewerkers te ontwikkelen en te behouden. 28 procent van de bedrijven hoopt zo gemakkelijker nieuwe medewerkers aan te trekken.

Tot slot is een kwart van de werkgevers in België van plan om administratief personeel aan te werven en 14 procent wil vertrekkend personeel vervangen. De belangrijkste motivatie om te rekruteren zijn de toenemende werkdruk en groei van de onderneming.

Bijna een vijfde is van plan om de jobs die tijdens de economische crisis werden geschrapt of die niet bezet werden, opnieuw in te vullen. Al vreest 70 procent dat het aanwerven van administratief personeel geen sinecure zal zijn.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen