< Terug naar overzicht

Tevredenheidsonderzoek kan ontevreden maken

Tevredenheidsonderzoek zonder passende opvolging en actie schaadt de betrokkenheid van uw medewerkers. Zonder actieplan achteraf begint u er beter niet aan. Niet alleen verspilt u dan geld en energie, u zal ook motivatie vernietigen.

Mercer HR Consulting enquêteerde in het kader van een ruimere studie over attitudes 3500 werknemers. In bedrijven waar tevredenheidsonderzoek werd verricht, maar waar geen opvolgingsactie ondernomen werd, maken slechts vier op tien respondenten melding van hoge betrokkenheid. In de organisaties die daarentegen concrete acties opzetten op basis van de enquêteresultaten, zeggen acht op tien werknemers dat ze zich zeer betrokken voelen.
Volgens de onderzoekers zijn het signaal en de communicatie belangrijk: de mening van iemand vragen en er niets mee doen – of niet aantonen dat er iets mee gebeurt – tast sterk de motivatie aan. Terwijl het opzet van tevredenheidsonderzoek net is de betrokkenheid te verhogen, of te weten te komen wat men daarvoor kan doen.


Een uitgebreid dossier over het meten van en het omgaan met werknemerstevredenheid vindt u in HR Square nr. 12 van vorige maand.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen