< Terug naar overzicht

Tekort aan kandidaten doet productiviteit dalen

De zoektocht naar financiële of boekhoudkundige profielen duurt gemiddeld zeven weken voor managementfuncties en vijf weken voor niet-managementfuncties. Zolang een vacante functie niet ingevuld geraakt, betekent dit extra werklast voor de andere werknemers.

Dat blijkt uit een enquête van Accountemps bij 200 financieel verantwoordelijken. Bijna de helft (49 procent) ondervindt moeilijkheden om geschikte kandidaten te vinden met een financieel of boekhoudkundig profiel.

Omdat het gemiddeld zeven tot vijf weken duurt alvorens een geschikte kandidaat gevonden wordt, nemen bedrijven meer tijd om kandidaten te zoeken die perfect voldoen aan de vereisten.

Hierdoor duren de selectieprocedures langer, omdat meerdere niveaus binnen de organisatie hun goedkeuring dienen te geven alvorens er een concreet aanbod wordt gedaan. Tijdens het aanwervingsproces haken daarom vaak de beste kandidaten af.

Tot de vacature ingevuld is, krijgen de andere medewerkers bijkomende taken. “Een tekort aan medewerkers voor een aanzienlijke periode kan evenwel de productiviteit aantasten, de kosten verhogen en een negatieve impact hebben op het moreel van de medewerkers”, waarschuwen de onderzoekers.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen