< Terug naar overzicht

Technologische studies winnen aan populariteit, maar niet bij meisjes

Op twee weken voor het einde van de inschrijvingsperiode kozen al 4835 jongeren voor een technologische richting aan een hogeschool of universiteit. De enige domper op de relatief goede cijfers is dat meisjes massaal voor andere studierichtingen kiezen.

Vooral bij de professionele bachelors schrijven zich amper meisjes in. De technologiebedrijven willen alvast veel meer vrouwen aantrekken, zo geven ze aan in een enquête van Agoria.

De teller van de Agoria-technologiebarometer staat op 4835 of 76 procent van het aantal inschrijvingen van vorig jaar. Het aantal inschrijvingen van vorig jaar komt in zicht. “Onze bedrijven en wij duimen ervoor dat de tendens zich doorzet en dat we dit jaar meer technologiestudenten mogen begroeten in het onderwijs,” zegt Wilson De Pril, directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. De voorbije jaren studeerden er telkens een kwart te weinig af om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen.

Richtingen als grafische en digitale media, multimedia en communicatietechnologie en burgerlijk ingenieur trekken iets meer meisjes aan dan het gemiddelde. Maar in zowat alle professionele bacheloropleidingen zoals elektronica-ICT, elektromechanica, energietechnologie, autotechnologie, luchtvaart en ontwerp- en productietechnologie blijven de jonge dames massaal afwezig.

Nochtans willen bedrijven die op zoek zijn naar technologen graag meer vrouwen aanwerven. Zo willen 9 op de 10 bedrijven uit de technologische industrie graag meer vrouwen in dienst nemen voor technisch gerichte functies.

Bron: Agoria

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen