< Terug naar overzicht

Technologie en sociale media topprioriteiten voor CEO

Technologie is voor het eerst de meest bepalende externe factor voor het succes van een organisatie en hiermee belangrijker dan economische en marktomstandigheden. Sociale media zullen binnen de vijf jaar het op één na meest ingezette middel zal zijn voor bedrijven om met de consument in contact te komen.

Dit blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van IBM bij meer dan 1700 CEO's uit 64 landen, onder wie 99 uit de Benelux.

Technologie is voor 71 procent van de CEO’s belangrijker dan veranderende economische en marktomstandigheden. In de Benelux zegt 62 procent van de CEO’s dit. Ze zijn voornamelijk gefocust op het verkrijgen van meer inzicht in de grote hoeveelheden data die worden verzameld.

Zeven op de tien CEO's zeggen te investeren in het analyseren van beschikbare data, zoals klantengegevens en het klantengedrag op het internet en sociale media. De mogelijkheid om waarde te halen uit data is sterk verbonden met de prestaties van een organisatie. Zo blijken succesvolle organisaties twee keer zo goed te zijn in het analyseren van data ten opzichte van de minder succesvolle organisaties. Daarnaast zijn de outperformers 84 procent beter in het vertalen naar concrete actieplannen.

Openheid


Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het succes van organisaties vaak gekoppeld is aan de mate waarin zij openheid en klantenrelatie erkennen. De bedrijven die het beter doen dan hun directe concurrent hebben 30 procent vaker openheid als een belangrijke bedrijfsdoelstelling. Met nieuwe technologieën zoals sociale media, kunnen ze effectiever samenwerken met klanten, partners en werknemers.

“Tegenwoordig beseffen CEO’s dat meer controle niet automatisch leidt tot betere prestaties. De afgelopen jaren hebben ze gezien hoe ze met de dynamiek van nieuwe technologieën dichter bij de consument komen te staan”, aldus Bridget van Kralingen, senior vice president IBM Global Business Services.

16 procent van de CEO’s zegt ‘sociale media platforms’ te gebruiken om klanten, werknemers en partners te bereiken. 57 procent van de CEO’s verwacht dit in de aankomende drie jaar te gaan doen. Daarmee worden sociale media, vlak na het persoonlijke één-op-één contact, de meest gebruikte methode om een relatie aan te gaan met de consument.

Het internet, en met name sociale media, geeft ieder individu een internationaal podium waarin zowel positieve als negatieve uitingen geplaatst kunnen worden. In de Benelux beschouwen de ondervraagde CEO’s sociale vaardigheden (82 procent) en communicatie (78 procent) als de drijvende krachten achter het vermogen van werknemers om sociale media effectief in te zetten. Wereldwijd is dit respectievelijk 75 procent en 67 procent.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen