< Terug naar overzicht

Te weinig aandacht voor veranderende arbeidsverhoudingen

Carrièrepaden en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn nog te veel gebaseerd op traditionele arbeidsrelaties, terwijl ontwikkelingen als vergrijzing, de ‘oorlog om talent’ en flexibel werken vragen om aangepaste arbeidsvoorwaarden en nieuwe leiderschapsstijlen.

Dat concluderen Arthur Claassen (managing consultant) en Nicole Toorenaar (senior consultant bij Talent & Organisation Consulting van HR-dienstverlener Aon Hewitt) in de whitepaper ‘Verschuiving in de arbeidsrelatie’.

Toch zijn HR-professionals niet blind voor de uitdagingen. Uit hun onderzoek blijkt dat thema’s als kennismanagement, performance management en bedrijfscultuur hoog op de agenda staan. De meeste organisaties denken hierop een passend antwoord te hebben.

Onderzoek spreekt dit echter tegen. Ruim vier op de tien respondenten hebben nog geen passende oplossing voor de veranderende stijl van leiding geven. Ook op veranderingen in de levenscyclus van individuele werknemers (40 procent), de samenstelling van het pakket aan arbeidsvoorwaarden (30 procent) en het belonen van prestaties (29 procent) hebben ze nog geen passend antwoord.

“Bestuurders denken zich hier in de loop der tijd wel op aan te passen. Feit is echter dat er momenteel fundamentele trends doorzetten, zoals krapte op de arbeidsmarkt, de roep om flexibele inzet van arbeid en doorwerken tot na je 65ste. Je kunt wachten tot de druk op de arbeidsmarkt toeneemt, maar dan loop je achter de feiten aan”, waarschuwen de onderzoekers.

“Grote kans dat je dan terugvalt op oude oplossingen die niet meer werken, zoals meer loon betalen, terwijl aandacht voor een herijking van de arbeidsrelatie noodzakelijk is en veel meer oplevert dan je op het eerste gezicht zou denken. Werkgevers die hier meer aandacht aan besteden zijn succesvoller en hun medewerkers zijn meer betrokken.”

Aanbevelingen


De onderzoekers/consultants doen ook vijf aanbevelingen:

  • Organisaties moeten bewuster omgaan met talent dat zij echt nodig hebben om succesvol te zijn.

  • Naast afwegingen over het al dan niet uitbesteden van activiteiten, loont het om goed te kijken naar de competenties die medewerkers in huis hebben en te onderzoeken of je die optimaal benut.

  • Carrièrepaden moeten anders worden ingericht, nu oudere medewerkers langer doorwerken, terwijl dienstverbanden tegelijkertijd korter worden.

  • Ook de stijl van leidinggeven moet veranderen. Vertrouwen, transparantie, respect en vakmanschap worden steeds belangrijker. Leiders zullen beter in staat moeten zijn om mensen aan de organisatie te binden.

  • Managers moeten met medewerkers in gesprek over het arbeidsvoorwaardenpakket.

  • Geef als eerste een reactie

    Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
    < Terug naar overzicht

    U zoekt, u vindt !

    HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

    Word nu lid !
    Geniet van de voordelen