< Terug naar overzicht

Taxshift: verhoogde korting bij aanwerving extra werknemer amper gekend

Op 1 januari 2016 trad de taxshift in werking en werd het voordeliger voor ondernemers om nieuwe medewerkers aan te werven (via de doelgroepvermindering). Eén op de vier ondernemers geeft echter aan dat hij de maatregel niet kent.

Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Securex bij 500 ondernemers. 22 procent van de respondenten zegt dat hij dit jaar al werknemers heeft aangeworven. Opvallend: bij 37 procent van de respondenten speelde de korting mee in de aanwervingsbeslissing. Bovendien zien deze ondernemers de toekomst hoopvol tegemoet: meer dan 1 op de 3 neemt de maatregel mee in de budgetten voor 2017 en 2018.

Kwart van de ondernemers kent de korting niet

Zes maanden na de start van de taxshift, geeft 13 procent van de ondernemers aan deze korting te kennen. 3 procent heeft dankzij de taxshift zelfs al een loonkostenbudget aangevraagd. De grootste groep (63 procent) heeft al van de maatregel gehoord, maar kent de details of de bedragen niet. Bijna 1 op de 4 (24 procent) ondernemers kent de maatregel echter helemaal niet.

De doelgroepvermindering houdt in dat de eerste aanwervingen nog interessanter worden voor startende werkgevers: voor de eerst aangeworven werknemer zijn geen patronale basisbijdragen meer verschuldigd en dit voor onbepaalde duur (zie ook elders in de rubriek Nieuws). Maar ook voor de tweede tot en met de zesde aanwerving bestaat een fikse RSZ-korting en dit tot 13 kwartalen lang.

Uit het onderzoek blijkt ook dat 46 procent van de ondernemers de maatregel kent via de media, 27 procent geeft aan dat ze de info kregen via hun sociaal secretariaat.

Korting mist zijn effect niet

Van de ondernemers die de details van de maatregel kennen, is 73 procent tevreden over de inhoud. 60 procent stelt zelfs dat de korting groot genoeg is om een extra werknemer aan te werven.

22 procent van de respondenten zegt dat hij dit jaar al werknemers in dienst heeft genomen. Bij de overgrote meerderheid gaat het om 1 (66 procent) of 2 (21 procent) werknemers. Belangrijk: bij 37 procent van de respondenten speelde de korting mee in de aanwervingsbeslissing.

Het onderzoek toont dus aan dat de maatregelen effectief zijn en dat ze verwezenlijken waarvoor ze bedoeld zijn: de groeiende bedrijven net die impuls geven, die noodzakelijk is om de budgetbeslissing te nemen om iemand extra aan te werven. De korting is voor de werkgevers ook voldoende groot om een beslissende invloed te hebben. De cijfers van het onderzoek worden gestaafd door het aantal nieuwe contracten bij het sociaal secretariaat van Securex. Het aantal eerste aanwervingen ligt in de eerste zes maanden van 2016 54 procent hoger dan de eerste zes maanden van 2015.

Bron: Securex (securex.be)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen