< Terug naar overzicht

Subtiele pesterijen hebben enorme invloed op betrokkenheid

Onbeschoft gedrag en onbeleefdheid dragen niet bij tot een goede sfeer op de werkvloer. Dat kon u wel vermoeden. Maar er is nu ook wetenschappelijk bewijs dat onbeschofte collega’s en managers inderdaad een aantoonbaar negatief effect hebben op de betrokkenheid en productiviteit.

Onderzoek van organisatiepsychologe dr. Barbara Griffin van de Universiteit van Western Sydney onder 54.000 werknemers werkzaam in 179 ondernemingen in Australië en Nieuw-Zeeland toont aan dat ondermijnend gedrag slecht is voor de moraal.

De studie leert ons dat een op de vijf werknemers minstens eens per maand een ernstig geval van ondermijnend gedrag ervaart. Ondermijnende collega’s zijn zij die uw oordeel in twijfel trekken, u buitensluiten, u onderbreken als u iets zegt, u de grond inboren, informatie achterhouden en/of uw ideeën belachelijk maken. Dat gedrag is veel subtieler en moeilijker vast te stellen dan duidelijke pesterijen. Toch heeft het een grote impact op de betrokkenheid, op het feit of werknemers voor de onderneming willen blijven werken, of ze zich al dan niet positief uitlaten over hun werk en of ze zich al dan niet extra willen inspannen. Ook kan ondermijnend gedrag leiden tot stress en gezondheidsproblemen. Uit het onderzoek blijkt zelfs dat sporadisch voorkomend ondermijnend gedrag genoeg is om de betrokkenheid aanzienlijk te verlagen.

Toch moet dit met een korreltje zout genomen worden. Onbeleefdheid blijft immers een moeilijk te definiëren concept. Regelmatig te laat opdagen bij vergaderingen of gsm-oproepen beantwoorden wanneer dat niet gepast is, zijn maar enkele mogelijke ergernissen die ons nog te binnen schieten. Aan de andere kant kan een goede vloek, door sommigen misschien als ondermijnend beschouwd, ook een positieve invloed hebben op de moraal van een team.

Volgens de wetenschappelijk team van Griffin kan het management van ondernemingen het ondermijnend gedrag aanpakken door het goede voorbeeld te geven en een sfeer te creëren waarin mensen het gevoel hebben dat ze eerlijk behandeld worden. Dit kan bijvoorbeeld door procedures in het leven te roepen om ondermijnend gedrag aan te pakken en deze bovendien duidelijk te communiceren richting werknemers. Ook medewerkers krijgen de raad te communiceren. Als de omstandigheden het toelaten, moeten zij trachten te praten met de ander en uitleggen wat hen stoort. Wanneer dat niet werkt, kunnen er officiële stappen ondernomen worden en kunnen de procedures die het management uitzette, ingeroepen worden. De ondermijnende collega een koekje van eigen deeg geven is uit den boze. Dat leidt alleen maar tot een negatieve spiraal van steeds agressiever gedrag.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen