< Terug naar overzicht

Studentenleiders hebben voorsprong bij het solliciteren

Studenten met ervaring in studentenraden of presidia worden sneller uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Ook goede punten verhogen de kans op een uitnodiging voor een jobinterview, wijst een studie van de UGent en KU Leuven uit.

Hoge punten of een engagement als studentenleider helpt om zich te onderscheiden van andere sollicitanten, blijkt uit een veldexperiment opgezet door UGent en KU Leuven. Hiervoor werden 2800 sollicitaties uitgestuurd voor tien verschillende bachelor- en masteropleidingen. De afstudeergraden en studentenengagementen werden lukraak toegekend.

Sollicitanten die een graad vermelden op het cv verhoogden hun kans op een uitnodiging voor een jobinterview met acht procent. Daarbij maakte het niet uit of het over een onderscheiding dan wel een grote onderscheiding ging.

Ook wie een duidelijk studentenengagement, bijvoorbeeld in de studentenraad of een presidium, kan voorleggen zal zijn kansen met hetzelfde percentage stijgen. Wie beide troeven aanhaalde, werd 13 procent vaker uitgenodigd dan wie geen van beide opnam in zijn cv. Opnieuw, welk soort studentenleiderschap studenten in hun cv opnemen, lijkt minder van belang voor de werkgever. Lid zijn van een facultaire studentenraad dan wel van een presidium had in het experiment ongeveer hetzelfde effect op de kansen op een jobinterview.

Het halen van hoge punten lijkt vooral een troef voor afgestudeerden met een masterdiploma te zijn. Masters (zonder studentenleiderschap) zagen hun kansen op een sollicitatiegesprek toenemen met 13 procent door het vermelden van een graad. Voorts bleek het effect van een graad wat meer uitgesproken bij vrouwen dan bij mannen. 

Professor Dieter Verhaest (KU Leuven) verwijst naar de signaaltheorie als verklaring. “Wie hoge punten behaalt, wordt mogelijk gezien als slimmer, gemotiveerder en gemakkelijker op te leiden. Gewezen studentenleiders worden volgens de wetenschappelijke literatuur dan weer beter ingeschat inzake communicatievaardigheden, creativiteit, time management en sociale vaardigheden.” 

Het onderzoek werd geleid door de professoren Stijn Baert (UGent) en Dieter Verhaest (KU Leuven). Milou Audenaerd, Sarah Desmet, Kris Geerts, Lauren Loodts, Mie Maertens en Deborah Vanneste werkten mee in het kader van hun Masterproefonderzoek aan de UAntwerpen, UGent of KU Leuven.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen