< Terug naar overzicht

Studenten slordig met privacy op Facebook

Studenten springen onzorgvuldig om met hun privacy op sociale media. Tien procent van alle laatstejaarsstudenten hebben publiek toegankelijke profielen waarbij bedrijven toegang krijgen tot alle informatie.

De Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB) voerde een onderzoek uit bij 1706 laatstejaarsstudenten in een academische of professionele opleiding en ging na in welke mate zij hun privacy al dan niet te grabbel gooien. 1039 studenten uit uiteenlopende opleidingen en afstudeerrichtingen konden daarbij met eenvoudige inspanningen worden getraceerd.

Maar ook studenten die hun profiel wel afschermen gaan niet altijd vrijuit. Zo blijkt dat 1 op de 3 laatstejaarsstudenten meer foto’s toont aan de buitenwereld dan louter de profielfoto. Daar zijn uitschieters bij tot bijna 2000 foto’s, maar gemiddeld stellen zij ruim 156 foto’s ter beschikking van hun potentieel toekomstige werkgever. Wanneer zij hun foto’s niet afschermen voor de buitenwereld, tonen zij gemiddeld bijna dubbel zoveel foto’s als de masterstudenten.

Bijna 6 op de 10 studenten onthult daarnaast ook wat ze leuk vinden op Facebook. “Die persoonlijke informatie zomaar ter beschikking stellen kan hun kansen in het sollicitatieproces beïnvloeden”, waarschuwt professor Ralf Caers. Hij voerde het onderzoek samen met Vanessa Castelyns uit.

Meisjes in bikini


De onderzoekers selecteerden een willekeurige lijst van 48 laatstejaarsstudenten waarbij ze trachtten toegang te verkrijgen tot hun profielen. Caers: “Na amper 5 dagen waren we er al in geslaagd om 1 op de 3 van die laatstejaarsstudenten te misleiden en toegang te krijgen tot hun profielen. Daarbij werden meestal geen vragen gesteld over de identiteit van de uitnodigende persoon en lukte het ook in de meeste gevallen van de eerste keer.”

Profielen met een meisje in bikini hadden veel succes bij mannelijke studenten, maar dan voornamelijk wanneer het gezicht niet helemaal zichtbaar was. Ook profielen met een ‘smiley’ als profielfoto deden het goed. “Studenten worden in dat geval nieuwsgierig en dat zorgt ervoor dat ze meer risico’s gaan nemen”, concluderen de onderzoekers.

Toch zijn de onderzoekers tevreden met de resultaten: “Het zijn vooral de studenten met een groot aantal vrienden die gretig ingingen op de vriendschapsverzoeken. Zij zijn heel slordig met hun privacy. Maar studenten die selectiever zijn in het aantal vrienden dat ze toevoegen, zijn moeilijk te overtuigen om een onbekende te aanvaarden. Zelfs wanneer we het meerdere keren en op verschillende manieren proberen, lukt het niet. Als ze nu nog de zichtbaarheid van hun foto’s beperken en van wat ze leuk vinden, zijn ze klaar om te gaan solliciteren.”

Bron: HUB

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen