< Terug naar overzicht

Stresserend woon-werkverkeer doet werknemers uitkijken naar andere job

Een op de zeven Belgen besteedt meer dan twee uur per dag aan woon-werkverkeer. De slechte bereikbaarheid van de werkplek is dan ook een belangrijke reden om van job te veranderen. Daarbij maakt het niet uit of ze met de auto, trein, bus of tram naar het werk gaan.

Gemiddeld zijn werknemers langer dan 40 minuten onderweg naar het werk, enkele reis. Of meer dan een uur en veertig minuten heen en terug. In 2017 was dat gemiddeld 30 minuten. Dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van HR-dienstenverlener SD Worx bij 2500 werknemers in België. Meer dan de helft (57,5 procent) geeft aan er gemiddeld minder dan een uur over te doen heen en terug per dag. Slechts een kwart (of 26,2 procent) doet er minder dan een half uur over per dag. Bijna de helft (49,8 procent) doet er half uur tot anderhalf uur over. 15 procent is zelfs twee uur of meer onderweg.

Er zijn ook meer Belgen die meer dan 40 km per dag afleggen. Dat aandeel steeg sinds 2010 tot één derde van alle Belgen (33,5 procent). Bij twee derden blijft de afstand beperkt tot minder dan 40 km, of een maximale afstand tot het werk van 20 km. Een kwart (25,4 procent) legt minder dan 10 km per dag af. 18,9 procent legt 10-20 km per dag af en 22,2 procent meer dan 20 km maar minder dan 40 km. De gemiddelde afstand per dag woon-werk verkeer steeg ten opzichte van 2017 van 37 km naar ongeveer 42 km in 2018.

Struikelblok

Het onderzoek toont bovendien een verband tussen een lange pendeltijd en het risico op verloop. Zo zijn medewerkers die anderhalf uur of langer per dag onderweg zijn, actiever op zoek naar een andere werkgever. In de categorie die anderhalf uur of langer onderweg is, stijgt het aandeel actief zoekenden naar 8 procent. Zij die minder lang onderweg zijn, zijn maar half zo actief op zoek.

Ook uit een online enquête bij 1050 werknemers en werkgevers door HR-dienstverlener Tempo-Team blijkt dat voor een derde van de pendelaars de reistijd en de verkeersdrukte zo’n struikelblok is dat zij uitkijken naar een andere baan dichter bij huis. Daarmee is de slechte bereikbaarheid van de werkgever na een hoger loon de tweede reden om uit te kijken naar een andere werkgever. Opvallend is dat werknemers die met de trein, bus, tram of metro naar het werk gaan hun woon-werktraject vaker negatief ervaren dan hun collega’s die met de auto komen.

Niettemin moedigt ruim de helft van de ondervraagde werkgevers zijn medewerkers aan om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen. Ze doen dat onder meer door tussen te komen in de aankoopprijs van het vervoermiddel (65 procent) of het voertuig gratis ter beschikking te stellen (35 procent).

Berekeningen van SD Worx tonen bovendien aan dat gemiddeld 11 procent van de werknemers in de privé een fietsvergoeding krijgt. Al zijn er grote regionale verschillen. De fiets is het meest populair bij bedrijven in Vlaanderen: 14 procent van medewerkers krijgt er een fietsvergoeding. In Brussel is de fietsvergoeding veel minder ingeburgerd: 4 procent van wie in Brussel werkt, ontvangt een fietsvergoeding. In Wallonië is dat slechts 1 procent. In Vlaanderen liggen de provincies Antwerpen (16,7 procent), Oost-Vlaanderen (15,7 procent) en West-Vlaanderen (14,1 procent) op kop qua fietsvergoedingen.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen