< Terug naar overzicht

Stress bij leren helpt, maar is nefast voor het geheugen

Realistische trainingen in stressvolle situaties met hoge werkdruk geven deelnemers het gevoel dat ze veel leren. Achteraf echter blijken ze zich minder te kunnen herinneren van de omstandigheden tijdens de training.

Na een hoogrealistische schiettraining heeft een militair achteraf sterker het gevoel iets geleerd te hebben dan van een training op de schietbaan. Dat gevoel neemt toe naarmate taken moeilijker worden en de werkdruk toeneemt.

Dat blijkt uit het doctoraatsonderzoek ‘Leren reduceert stress? Stress verhindert leren? Dat hangt ervan af!’ aan de Open Universiteit.

In de arbeids- en organisatiepsychologie wordt er vaak vanuit gegaan dat mensen onder hoge werkdruk en met veel autonomie, veel kunnen leren. Het onderzoek nuanceert dit uitgangspunt en stelt vast dat leren het meest effectief is als er sprake is van voldoende diversiteit aan taken die ook relevant zijn voor het leren. Deze diversiteit vermindert tegelijkertijd de stress die door hoge werkdruk kan ontstaan.

Het onderzoek toont eveneens aan dat de concentratie van het stresshormoon cortisol een belangrijk effect heeft op het cognitief vermogen: hoe groter de stress, hoe hoger de concentratie cortisol, hoe slechter het geheugen functioneert.

Volgens de onderzoekers is dit inzicht niet alleen bruikbaar voor het ontwikkelen van hoogrealistische trainingen voor het leger en de politiek, maar ook voor on-the-job trainingen in het bedrijfsleven, voor piloten en in het kader van 'levenslang leren'.

Bron: Personeelsnet

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen