< Terug naar overzicht

Steeds vaker met de fiets naar het werk

Meer dan een op tien werknemers neemt de fiets om naar het werk te gaan. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden. Ook het openbaar vervoer won aan populariteit de laatste vijf jaar, ten koste van de auto.

Het percentage van werknemers dat regelmatig met de fiets naar het werk rijdt, is in vijf jaar ruim verdubbeld. Flink meer dan een op tien (13 procent) kiest voor zijn de woon-werkrit geregeld de fiets. Dat blijkt uit cijfers van HR-dienstenbedrijf Acerta naar aanleiding van de week van de mobiliteit. Let wel, dat is het gemiddelde. Tussen de landsdelen zijn er duidelijke verschillen, maar de populariteit van de fiets stijgt in heel België. Vooral Vlaamse werknemers zijn enthousiaste fietsers. Van hen fietst 15,24 procent regelmatig tussen thuis en werk. Koploper is Antwerpen, snelste groeier is Limburg: 1 op 5 Antwerpse werknemers fietst en in Limburg ging het percentage maal drie. Waar de fiets al populair was, is hij alleen maar populairder geworden.

Dat de fiets het minst populair is in Wallonië is dan weer niet onlogisch gezien de grotere afstanden en de hoogteverschillen daar. Brussel krijgt 3,73 procent van de werknemers regelmatig op de fiets.

Alle leeftijden

De stijging van 6 procent naar 13 procent fietsende werknemers geldt zo goed als voor alle leeftijfscategorieën, met uitzondering van de oudsten (63 plussers); 50-plussers fietsen dus nog net zo vaak als de min-35-jarigen. De gemiddelde leeftijd ligt ondertussen op 41 jaar en 4 maanden, dat was in 2013 nog 40 jaar.

Ook de groep fietsers die een langere afstand aflegt, groeit. In 2013 woonde drie kwart van de fietsers binnen een straal van 10 km van het werk, in 2018 is die groep geslonken tot 62 procent. De groep die meer dan 30 km naar het werk fietst, groeide in diezelfde tijd van 5,5 procent naar 9,8 procent. Die toename is mede toe te schrijven aan het succes van de elektrische fiets. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de gemiddelde gefietste woon-werkafstand in vijf jaar is gestegen van 7,3 naar 9,4 km. De mediaan ging van 5 naar 6 km.

De fietsvergoeding is voor sommigen een extra stimulans om op de (elektrische) fiets te springen.

Openbaar vervoer

Ook het aantal werknemers dat het openbaar vervoer kiest om naar het werk te gaan, is de voorbije vijf jaar gestegen, weliswaar minder spectaculair als het aantal fietsers: gemiddeld plus 51 procent in vijf jaar. Het absoluut belang van het openbaar vervoer blijft beperkt: nog altijd maar 4,15 procent van de werknemers kiest ervoor. Eén regio steekt er met kop en schouders bovenuit: Brussel. Bijna 1 op 6 werknemers in Brussel springt regelmatig op de bus, trein, tram of metro en de groei van 71,75 procent is de grootste, op Limburg na. Maar die provincie had dan ook een grote achterstand in te halen, wat ze nu heeft gedaan.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen