< Terug naar overzicht

Steeds meer werknemers ontvangen fietsvergoeding, maar bedrijfswagen blijft populair

Meer en meer werknemers komen geregeld met de fiets naar het werk en ontvangen daarvoor een fietsvergoeding. In 2017 steeg hun percentage tot boven 15 procent. Toch blijft het aantal bedrijfswagens toenemen. Op drie jaar tijd is het aantal werknemers met een bedrijfswagen met 22 procent gestegen.

Bijna een kwart van de werknemers nam vorig jaar geregeld de fiets naar het werk, zo blijkt uit de mobiliteitsbarometer van HR-dienstenverlener Acerta. Logischerwijze neemt ook het percentage werknemers toe dat een fietsvergoeding krijgt. In 2017 was dit reeds gestegen tot boven 15 procent. De gemiddelde vergoeding bedroeg 31 euro per maand. Ter vergelijking, in 2012 ontving slechts 10 procent van de werknemers een fietsvergoeding.

Combimobiliteit 

Toch blijft de bedrijfswagen populair. Uit cijfers van HR-dienstenverlener Attentia blijkt dat het aantal werknemers met een bedrijfswagen met bijna 22 procent gestegen is op drie jaar tijd. Vooral in de groep jonge werknemers (20-29 jaar) is er procentueel een sterke stijging van maar liefst 48 procent tussen januari 2015 en januari 2018.

De vergroening van het bedrijfswagenpark verloopt zeer geleidelijk. Uit de cijfers van beide HR-dienstenverleners blijkt dat het aantal bezinewagens verdubbeld is de voorbije jaren, al blijven ze een minderheid tegenover dieselwagens. Elektrische bedrijfswagens breken nog niet door.  

Uit de mobiliteitsbarometer van Acerta blijkt bovendien dat veel werknemers zich niet beperken tot één vervoersmiddel voor de verplaatsingen tussen de woon- en de werkplaats. Zij gebruiken de ene dag misschien de auto, maar een andere dag komen ze met de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk. De meest gehanteerde combiformule is het afwisselend gebruik  van de fiets en de auto: 8,74 procent van de werknemers verplaatst zich zo naar het werk. Slechts 0,8 procent van de werknemers maakt alternerend gebruik van fiets en openbaar vervoer en 0,5 procent van privéwagen en openbaar vervoer.

Het blijft afwachten wat het effect zal zijn op het verplaatsingsgedrag van werknemers eens het mobiliteitsbudget binnenkort in voege treedt. de 'cash for car'-regeling heeft voorlopig weinig succes.

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen