< Terug naar overzicht

Steeds meer HR-taken in offshore

De transfer van HR-diensten naar lageloonlanden zal in de nabije toekomst een fenomenale groei kennen, zo voorspellen de consultants van McKinsey in het Verenigd Koninkrijk.

De offshoring in de HR-sector zal tussen 2001 en 2008 elk jaar toenemen met gemiddeld 71%. Terwijl de HR-offshore-markt in 2001 ongeveer 900 miljoen euro waard was, wordt haar waarde in 2008 geschat op 39,7 miljard euro. Sommige HR-taken zullen uitbesteed worden, andere zullen in de lageloonlanden worden uitgevoerd. Vooral India is gegeerd. IBM kijkt momenteel uit naar outsourcing-faciliteiten in Boedapest. In de meeste gevallen gaat het om de personeelsadministratie of ook wel om callcenters. HR-taken van de meer adviserende soort worden veel minder gemakkelijk uitbesteed, al was het maar omwille van de culturele en wettelijke verschillen.

Als zakencentrum is India nooit de hot spot geweest, maar daar schijnt nu verandering in te komen. In Londen organiseerde de Financial Times (FT) zelfs een conferentie met als titel “Outsourcing to India”. De honderd grootste bedrijven uit de sector van de financiële diensten kunnen de volgende vijf jaar gemiddeld elk 850 miljoen euro besparen door hun activiteiten voor een deel naar de Derde Wereld te verplaatsen. Velen van hen zijn ook van plan dat te doen. Een aantal is er al mee bezig. En het gaat snel. De titel van de FT-conferentie was wel een beetje misleidend. Want, voor alle duidelijkheid, het gaat in de meeste gevallen eerder over offshoring dan wel over outsourcing. India is lang niet het enige land dat buitenlandse investeringen aantrekt. Hongarije en Rusland mikken op de Duitssprekende markt, Algerije en Marrokko op de Franssprekende en Brazilië en de Flippijnen op de Spaanssprekende. Ook China is een favoriete offshore-bestemming. India is marktleider in het Engelssprekende marktsegment.

Het valt niet moeilijk te achterhalen waarom India zo populair is: het land heeft een enorm potentieel aan goed opgeleide Engelssprekende werkkrachten die maar een fractie kosten van wat werknemers in het thuisland kosten. Rekening houdend met de kost van internationale gesprekken is een callcenter in India nog steeds 40 tot 50% goedkoper dan een Brits. De offshoring-trend is begin jaren 1990 begonnen met onderaanneming in IT-sector. De sector stelde toen nog niets voor in India. Tien jaar later staat hij voor een omzet van meer dan 10 miljard euro of 15% van ’s lands export. Ongeveer 400.000 mensen werden tewerkgesteld. Na de IT-sector kwamen de callcenters.

Verwacht wordt dat de globale offshore-markt zal groeien van net geen 50 miljard euro tot 315 miljard euro in 2008, of een groei van 31% per jaar. Maar de meest tot de verbeelding sprekende voorspelling is toch wel de stijging van de waarde van de HR-offshore-markt van 0,9 tot 39,7 miljard euro.
Toch staan nog veel bedrijven weigerachtig tegenover het fenomeen. Ze worden afgeschrikt door de omstandigheden waarin een en ander moet worden georganiseerd en ook politiek ligt het wel eens gevoelig. Nog niet zo lang geleden was India in een conflict met Pakistan verwikkeld in verband met de kernwapens van beide landen, bijvoorbeeld. Ook de telecommunicatie is nog altijd niet wat ze moet zijn.

(Bron: People Management, 20 februari 2003, www.peoplemanagement.co.uk)

Lees meer over

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen