< Terug naar overzicht

‘Stay interviews’ nuttiger dan exitgesprekken?

Exitgesprekken zorgen voor een degelijke afsluiting van de samenwerking en zouden bovendien interessante informatie opleveren. Toch laten heel wat vertrekkers niet het achterste van hun tong zien zodat de echte redenen voor het vertrek onduidelijk blijven. Daarom raden experts nu aan om ‘stay interviews’ te organiseren en zo te achterhalen waarom de medewerkers voor de organisatie blijven werken. Deze informatie zou veel correcter en dus nuttiger zijn.

Steeds meer organisaties proberen de uitstroom van medewerkers te beperken door hen zoveel mogelijk ontwikkelruimte, -tijd en -budget te geven. Verder zetten zij de uitkomsten van betrokkenheidsonderzoeken om in acties die het werkplezier van hun medewerkers verder vergroten. Een andere bron van informatie om het ongewenste verloop verder in te dammen, blijft het exitgesprek. Een exitgesprek draagt niet alleen bij aan een fatsoenlijke afsluiting van een dienstverband, het levert vaak ook waardevolle informatie op over de redenen van het vertrek. Hierdoor kunnen maatregelen genomen worden om de bronnen van onvrede voor andere medewerkers weg te nemen.

De kosten van het ongewenste personeelsverloop zullen door deze maatregelen dalen en bovendien wordt mogelijke negatieve publiciteit over de organisatie voorkomen als de vertrekkende medewerker de gelegenheid krijgt om zijn hart te luchten. Hij kan zelfs een ambassadeur op de arbeidsmarkt worden als hij ziet dat zijn eerlijkheid over de vertrekredenen tot acties leiden in de organisatie. Beter laat dan nooit, zal die persoon dan denken.

Focus op de blijvers

Niet iedereen is echter overtuigd van het nut van exitgesprekken. Zo gelooft Jacque Vilet, een internationaal opererende HR-professional, er niet in dat vertrekkende medewerkers zinvolle of nuttige antwoorden geven en het achterste van hun tong laten zien. Het laatste wat zij willen, is hun professionele relatie op het spel zetten. Zij zijn voorzichtig om zich kritisch uit te laten over relaties waarvan zij in de toekomst misschien weer afhankelijk zijn. 

“Vertrekkers blazen geen bruggen op en voeren makkelijke en voor de hand liggende redenen aan voor hun vertrek. Bijvoorbeeld dat ze bij hun nieuwe werkgever meer geld kunnen verdienen”, aldus Vilet. Zij ziet daarom meer in een ‘stay interview’ en stelt voor een ongedwongen gesprek te regelen met een groepje medewerkers en hen te bevragen over zaken als:

  • Waarom werk je nog steeds voor ons?
  • Als je door een headhunter benaderd bent, waarom ging je niet op zijn voorstel in?
  • Welke zaken vind je in jouw werk het meeste attractief?
  • Als wij als organisatie dingen beter kunnen doen, welke zaken zouden dat dan zijn?

‘Stay interviews’ leveren zo waardevolle informatie en wel van medewerkers die nog voor je actief zijn. Vilet besluit: “Het is handiger om de goede elementen te leren kennen en ze nog beter te maken, dan de slechte elementen op het moment dat ze toch niet veel meer uitmaken.”

Bron: HR Base (hrbase.nl)

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen