< Terug naar overzicht

Starbucks

Hoe maakt u van een eenvoudige koffiezaak een wereldmerk? Starbucks slaagde erin en consultant Joseph Michelli legt uit hoe de onderneming dat dag in, dag uit verwezenlijkt.

Als fundament van het succesverhaal van Starbucks wijst auteur Joseph Michelli op de medewerkers: zij dragen de filosofie van het bedrijf uit, maken van een vlug bezoek een aangename zaak door persoonlijke aandacht. HR dan toch aan de macht?

Michelli onderscheidt vijf principes die de kracht van Starbucks uitmaken:



Maak het je eigen: betrokkenheid en empowerment.
Alles is belangrijk: elk aspect, elk detail doet er wél toe.
Verras en verheug: verras, maar dan wel consequent, in de filosofie van het bedrijf. Een beetje begeleiding kan al een aangename verrassing zijn.
Verwelkom verzet: het gaat erom te leren van individuen die het niet altijd even makkelijk maken om te luisteren. Omarm verzet, tenzij je olifanten op je pad vindt.
Laat je sporen na: duurzaam ondernemen (maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen is méér dan een modegril).

Starbucks heeft niet alleen tevreden klanten. Het heeft ook veruit het laagste personeelsverloop in de sector. Volgens een werknemersenquête van Hewitt Associates is 82% van de werknemers tevreden over zijn of haar baan. Ter vergelijking: in Hewitts beste plek om te werken is dat 74%. Kortom, de kracht van Starbucks is de kracht van HR.

Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen