< Terug naar overzicht

Solliciteren verloopt steeds meer mobiel, net als de werkpraktijken

Een recente studie toont aan dat sociale netwerken steeds relevanter worden bij het zoeken naar een job en het rekruteren van personeelsleden. Daardoor ontstaan nieuwe trends, zoals ‘smart working’, die de werkomgeving drastisch zullen beïnvloeden en de traditionele relatie tussen werknemer en werkgever zullen omgooien.

De ‘Work Trends Study 2015’ van Adecco Group bevroeg meer dan 31.000 werkzoekenden en 4100 recruiters in 26 landen over hun meningen en ervaringen omtrent het gebruik van sociale media voor rekruterings- en sollicitatiepraktijken. Dat gebeurde in samenwerking met de Università Cattolica di Milano. Uit de bevindingen werden interessante factoren duidelijk die zowel recruiters als werkzoekenden kunnen helpen om de efficiëntie en de effectiviteit van hun online-activiteiten te verbeteren.

LinkedIn blijft populairst

LinkedIn blijft het meest populaire online-platform voor professionele doeleinden voor zowel recruiters (61 procent) als sollicitanten (34 procent). Facebook is dan weer hét netwerk voor alle sociale activiteiten die betrekking hebben op 'personal branding'. Voor sollicitanten stijgt de waarschijnlijkheid om gecontacteerd te worden door een recruiter met het aantal sociale netwerken waarop ze actief zijn: de waarschijnlijkheid om gecontacteerd te worden indien men actief is op één netwerk is 16 procent, maar stijgt naar 46 procent indien de kandidaat actief is op de vijf belangrijkste sociale netwerken.

Een opvallende vaststelling in de studie: sollicitanten zijn mobieler dan recruiters. 65 procent van de sollicitanten gebruikt vaak een mobiel toestel om online op zoek te gaan naar jobs. Bij rekruteerders is dat percentage slechts 41 procent.

‘Smart working’ als werkstijl van de toekomst

Tot slot onthult het onderzoek dat de individuele flexibiliteit op de arbeidsmarkt zal zorgen voor nieuwe werkstijlen. Ook al heeft de meerderheid van de sollicitanten en zowat de helft van de recruiters nog nooit gehoord van het concept ‘smart working’, toch toonden ze een sterke interesse om ‘smart working’ te integreren in hun dagelijkse praktijken. Voornamelijk de sollicitanten waren enthousiast over het nieuwe concept dat sociale media en flexibiliteit integreert in dagelijkse werkpraktijken.

Bron: Adecco Group (adecco.com)


Geef als eerste een reactie

Om reacties te kunnen geven moet u inloggen
< Terug naar overzicht

U zoekt, u vindt !

HR Square | Magazine, E-zine, Netwerk, Website, Seminaries, ...

Word nu lid !
Geniet van de voordelen